శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 335-3 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 335-3
🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 335-3 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 335-3🌹
🌻. లలితా సహస్ర నామముల తత్వ విచారణ 🌻
✍️. సద్గురు శ్రీ కంభంపాటి పార్వతి కుమార్
సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ
మూల మంత్రము :
🍁. ఓం ఐం హ్రీం శ్రీం శ్రీమాత్రే నమః 🍁
🍀 75. విశ్వాధికా, వేదవేద్యా, వింధ్యాచల నివాసినీ ।
విధాత్రీ, వేదజననీ, విష్ణుమాయా, విలాసినీ ॥ 75 ॥ 🍀
🌻 335-3. 'వేదవేద్యా' 🌻
"యజ్ఞార్థం కురు కర్మాణి" అని శ్రీకృష్ణుడు అర్జునున కుపదేశించెను. ఇతరుల శ్రేయస్సును మాత్రమే మనస్సున ధరించి కర్మల నొనర్చుట యజుర్వేద సూత్రము. అధర్వణము అనగా యంత్ర, మంత్ర తంత్ర క్రతు విధానము. సృష్టి అంతయూ ఈ విధానముననే నిర్మాణము చేయబడినది. కావున క్రతు విధానమున సాధకులు పశ్చిమ ద్వారము నుండి చింతామణి గృహమును చేరవచ్చును.
భరత భూమి యందు ఉజ్జయిని పుణ్య క్షేత్రము నందు, దక్షిణమున నీలగిరుల యందు, ఉత్తరమున నేపాళము నందు పూర్వము ఈ వేదము బాగుగ రాణించినది. ఈ వేదము నుపాసించు వారికి జీవిత మంతయూ క్రతుబద్ధమే. నిద్ర లేచుట, దంత ధావనము, స్నానము, వస్త్ర ధారణము, ఆహార స్వీకరణము, ఎనిమిది జాముల విధి, ఆహార స్వీకరణము, చివరికి అల్పాచమనము కూడ క్రతుబద్దమే. ఈ మార్గమున ప్రకృతి శక్తులను ఆరాధించుచు పరాశక్తిని చేరుట జరుగును. ఇట్లు నాలుగు వేదముల ద్వారా నాలుగు దిక్కుల నుండి శ్రీమాతను తెలియవచ్చునని తెలుపుటకే 'వేదవేద్యా' అని స్తుతింప బడినది.
సశేషం...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 335-3 🌹
Contemplation of 1000 Names of Sri Lalitha Devi
✍️. Ravi Sarma
📚. Prasad Bharadwaj
🌻 75. Vishvadhika vidavidya vindhyachala nivasini
Vidhatri vidajanani vishnu maya vilasini ॥ 75 ॥ 🌻
🌻 335-3. Veda-vedyā वेद-वेद्या (335) 🌻
They memorized these verses and imparted them to their disciples orally. If the sages had chosen to contrive the Vedas into manuscripts, they could have been destroyed or modified, unable to stand the vagaries of the Mother Nature. It is beyond the human power to decrypt the speech of God. To make it possible to some extent, the study of Vedas were divided into various categories and each category was analyzed by the experts in the respective fields. This study is known as vedāṅga (वेदाङ्ग) that integrates study of phonetics, ritual injunctions, linguistics, grammar, etymology, lexicography, prosody, astronomy and astrology.
The elaborate study of Veda-s would not have been initiated, had it been easier to understand them. Vedāṅga attempted to corroborate various expert interpretations, thereby making it possible to first understand the gross interpretation and later its subtle conveyance. It was concluded that Vedas discuss about every act of a human being, from birth to death. This conclusion was divided into three broad categories known as jñāna, karma and upāsana. Jñāna means wisdom. It is not the knowledge of literacy.
This knowledge is known as wisdom. Knowledge is of mundane type, the psychological result of perception of learning and reasoning. Wisdom has the ability to apply knowledge gained for the purpose of practical judgment, discrimination and insight. This is the reason why wisdom is considered superior to knowledge. The Veda-s both directly and indirectly advocate acquiring of wisdom. As wisdom can be acquired only through experience, they prescribe karma-s. Karma-s mean actions. By repeated actions, experience is gained and by such experience, one is able to discriminate between good and bad. Next is upāsana which means performance, performance of rituals.
Upāsana differs from karma. Karma means actions for sustenance. Upāsana means actions performed to realize God. The Veda-s give innumerable interpretations to the concept of God. The basic idea of the Veda-s is to make one realize God, which they call as the Brahman. To realize the Brahman, the Veda-s insist that one should be proficient in all the three categories. Therefore, it is made imperative to understand the Veda-s, in their archetypical form, as the verses of Veda-s have deeper implications.}
Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
05 Jan 2022
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment