1) 🌹 శ్రీమద్భగవద్గీత - 493 / Bhagavad-Gita - 493🌹
2) 🌹 Sripada Srivallabha Charithamrutham - 281🌹
3) 🌹. మాస్టర్ ఇ.కె. గారి సందేశములు - 160🌹
4) 🌹 The Masters of Wisdom - The Journey Inside - 181🌹
5) 🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 2 / Sri Lalita Chaitanya Vijnanam - 2 🌹
6) 🌹. నారద భక్తి సూత్రాలు - 98🌹
7) 🌹 Guru Geeta - Datta Vaakya - 69🌹
8) 🌹. శివగీత - 66 / The Shiva-Gita - 66🌹
9) 🌹. గజానన్ మహరాజ్ జీవిత చరిత్ర - 56 / Gajanan Maharaj Life History - 56 🌹
10) 🌹. భగవద్దర్శిని - అవతార్ మెహర్ - 48🌹
11) 🌹. శ్రీమద్భగవద్గీత - 408 / Bhagavad-Gita - 408🌹
12) 🌹. శివ మహా పురాణము - 226🌹
13) 🌹 AVATAR OF THE AGE MEHER BABA MANIFESTING - 102 🌹
14) 🌹. భారతీయ మహర్షుల - మార్గదర్శకుల జ్ఞానం - 113🌹
15) 🌹. కఠోపనిషత్ వివరణ - చలాచలభోధ - 56🌹
16 ) 🌹 Seeds Of Consciousness - 176🌹
17) 📚. గీతోపనిషత్తు - సాంఖ్య యోగము - 33 📚
18) 🌹. అద్భుత సృష్టి - 34 🌹
19 ) 🌹. విష్ణు సహస్ర నామ తత్వ విచారణ - 13 / Vishnu Sahasranama Contemplation - 13🌹
20 ) శ్రీ విష్ణు సహస్ర నామములు - 15 / Sri Vishnu Sahasranama - 15🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
*🌹. శ్రీమద్భగవద్గీత - 493 / Bhagavad-Gita - 493 🌹*
✍️. స్వామి భక్తి వేదాంత శ్రీ ప్రభుపాద
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
*🌴. 14వ అధ్యాయము - గుణత్రయ విభాగ యోగము - ప్రకృతి త్రిగుణములు - 3 🌴*
03. మమ యోనిర్మహద్ బ్రహ్మ తస్మిన్ గర్భం దధామ్యహమ్ |
సమ్భవ: సర్వభూతానాం తతో భవతి భారత ||
🌷. తాత్పర్యం :
ఓ భరతవంశీయుడా! బ్రహ్మముగా పిలువబడు మహతత్త్వము సమస్త జననమునకు ఆధారమై యున్నది. సర్వజీవుల జన్మను సంభవింపజేయుచు నేనే ఆ బ్రహ్మము నందు బీజప్రదానము కావించుచున్నాను.
🌷. భాష్యము :
ఇదియే విశ్వమునందు జరుగుచున్న సమస్తమునకు వివరణము. ప్రతిదియు క్షేత్రము (దేహము) మరియు క్షేత్రజ్ఞుని (ఆత్మ) కలయికచే ఒనగూడుచున్నది. ఇట్టి ప్రకృతి, ఆత్మల కలయిక శ్రీకృష్ణభగవానునిచే సాధ్యము కావింపబడును. వాస్తవమునకు “మహతత్త్వము” సమస్త విశ్వమునకు సర్వ కారణమై యున్నది. త్రిగుణపూర్ణమైన ఆ మహతత్త్వమే కొన్నిమార్లు బ్రహ్మముగా పిలువబడును. దానియందే శ్రీకృష్ణభగవానుడు బీజప్రదానము చేయగా అసంఖ్యాకమగు విశ్వములు ఉత్పత్తి యగును. అట్టి మహతత్త్వము ముండకోపనిషత్తు (1.1.9) నందు బ్రహ్మముగా వర్ణింపబడినది. “తస్మాదేతద్ బ్రహ్మ నామ రూపమన్నం చ జాయతే”. అట్టి బ్రహ్మము నందు భగవానుడు జీవులను బీజరూపమున ఉంచును. భూమి, జలము, అగ్ని, వాయువు మొదలుగా గల చతుర్వింశతి మూలకములన్నియును భౌతికశక్తిగా పరిగణింపబడును మరియ అవియే మహద్భ్రహ్మమనబడును భౌతికప్రకృతిని రూపొందించును. సప్తమాధ్యాయమున వివరింపబడినట్లు దీనికి పరమైన దివ్య ప్రకృతియే జీవుడు. దేవదేవుని సంకల్పముచే భౌతికప్రకృతి యందు ఉన్నతప్రకృతి మిశ్రణము కావింపబడును. తదనంతరము జీవులందరును భౌతికప్రకృతి యందు జన్మింతురు.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
*🌹 Bhagavad-Gita as It is - 493 🌹
✍️ Swami Bhakthi Vedantha Sri Prabhupada
📚 Prasad Bharadwaj
*🌴 Chapter 14 - Gunatraya Vibhaga Yoga - Nature, 3 Gunas - 03 🌴*
03. mama yonir mahad brahma
tasmin garbhaṁ dadhāmy aham
sambhavaḥ sarva-bhūtānāṁ
tato bhavati bhārata
🌷 Translation :
The total material substance, called Brahman, is the source of birth, and it is that Brahman that I impregnate, making possible the births of all living beings, O son of Bharata.
🌹 Purport :
This is an explanation of the world: everything that takes place is due to the combination of kṣetra and kṣetra-jña, the body and the spirit soul. This combination of material nature and the living entity is made possible by the Supreme God Himself. The mahat-tattva is the total cause of the total cosmic manifestation; and that total substance of the material cause, in which there are three modes of nature, is sometimes called Brahman. The Supreme Personality impregnates that total substance, and thus innumerable universes become possible. This total material substance, the mahat-tattva, is described as Brahman in the Vedic literature (Muṇḍaka Upaniṣad 1.1.19): tasmād etad brahma nāma-rūpam annaṁ ca jāyate. The Supreme Person impregnates that Brahman with the seeds of the living entities. The twenty-four elements, beginning from earth, water, fire and air, are all material energy, and they constitute what is called mahad brahma, or the great Brahman, the material nature. As explained in the Seventh Chapter, beyond this there is another, superior nature – the living entity. Into material nature the superior nature is mixed by the will of the Supreme Personality of Godhead, and thereafter all living entities are born of this material nature.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
*🌹 Sripada Srivallabha Charithamrutham - 281 🌹*
✍️ Satya prasad
📚. Prasad Bharadwaj
Chapter 36
*🌻 The story of Vendanta Sharma - 2 🌻*
They wanted to condemn Sripada’s behavior and citing it as the reason, resolve to ex-communicate Appala Raju Sharma and Bapanarya from the caste, and send the resolution to Shankaracharya, get his permission and to drive those two families from Peethikapuram.
When they told me their plan, I also joined them. I developed a strong desire to become the Chairman of Brahmin Parishad. Sripada used to go to the house of any caste person as He liked.
He used to behave as a free person. In the same Peethikapuram, there lived a charmakara couple by name Bangaraiah and Bangaramma. They used to have a strong desire to see Sripada and talk to him.
All of a sudden, Sripada asked for leather chappals. His age was 14 years then. His family members declined saying that Brahmins should wear only wooden footwear and not leather footwear.
Sripada’s desire reached the charmakara couple through somebody. They thought that they would be blessed by giving leather chappals to Sripada. Suddenly Sripada appeared in their house. Measurement of his divine Sricharanas was taken.
Bangaramma told Sripada, ‘Maha Prabhu! I would like to stitch chappals to you with my skin.’ Sripada smiled and disappeared. We had a good cow in our house. It suddenly had some disease and died.
The skin of that dead cow was cleaned and processed by Bangaraiah and Bangaramma couple. With that they made chappals. Meanwhile the conference of Veda Pundits started.
Discussions on Adishankara started. Adishankara did argument with Mandava Mishra in Kasi and defeated him. Ubhaya Bharati Devi said that the test was not complete till he defeated her also. Ubhaya Bharathi Devi questioned on the subject of ‘kama shastra’.
Adi Shankara’s knowledge was ‘zero’ in that subject. So he asked for 6 months time. He thought that he should learn the subject without breaking dharma. Meanwhile, one king died. Shankara entered the body of Maharaja through his ‘parakaya pravesa vidya’ (ability to enter another body).
He told his disciples to protect his physical body carefully and in case of emergency to come to the King’s palace and let him know the thing in a sign language. The queen noticed the new change in the King. She learnt that the ‘atma’ of a great mahatma entered her husband’s body and attracted her husband’s chaitanyam in the ‘praanamaya jagat’ back into the dead body.
While her husband was enjoying the conjugal pleasure, that divine atma was getting the knowledge of the experience, remaining as a witness in the body. She also leanrt that only as long as that divine atma stayed in her husband’s body, her husband’s ‘praanamaya’ chaitanyam would remain in the body. So she ordered to find out if any dead body was lying in the town without being burnt and to burn it immediately.
While Shankara’s body was being burnt, his disciples indicated this to Shankara preset in the King’s body through yogic language. Adi Shankara got back his burnt legs and hands by the grace of Sri Laxmi Narasimha.
Continues....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
*🌹. మాస్టర్ ఇ.కె. గారి సందేశములు - 160 🌹*
✍️. రచన : సద్గురు ఇ. కృష్ణమాచార్యులు
📚 . సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ
*🌻. మహాపూర్ణవాణి 🌻*
🥀. సంసారికి మోక్షం లేదు. ఇది తిరుగులేని సిద్ధాంతం, అయితే దీని భావం గృహస్థుకు మోక్షం లేదని కాదు. సంసారం అంటే భార్యాపిల్లలూ అని కాదు అర్థం. సంసారం అంటే కోరికలు. కోరికలు ఉన్న వానికి మోక్షం లేదు.
బాహ్యానికి గృహస్థుడుగా ఉన్నప్పటికీ కోరికలు లేకుండా ఉండగలిగితే వాడు సంసారి కాడు. వానికి మోక్షం కరతలామలకమే. బాహ్యానికి సన్న్యాసిగా ఉన్నప్పటికీ వానికి ఏమాత్రమైనా కోరికలుంటే వానికి మోక్షం గగనకుసుమమే.
వాడు సన్న్యాసీ కాడు, గృహస్థుడూ కాడు, సామాన్య సంసారీ కాడు భ్రష్టుడు. 🥀
🥀. మడి కట్టుకున్నాను అనీ, ఎవరైనా తగిలితే మైలపడిపోతున్నావు అంటున్నావు కదా, ఇతరులు తాకినంత మాత్రాన మైలపడే నీ మడిలో పటుత్వం ఏమి ఉంది! నీదే కనుక పటుత్వం ఉన్న మడి అయితే, నిన్ను తగిలిన వారంతా మడిపడాలి గాని, నీవు మైల పడరాదు. అంత పటుత్వమైన మడి నీలో ఉన్నది. అది నీవు గ్రహించుకోవటం లేదు.
హృదయాన్ని ఎప్పుడూ ప్రసన్నంగా ఉంచుకో! అందరినీ అన్నిటినీ నీ ఇష్టదైవం యొక్క మారు రూపాలుగా గుర్తించు-చాలు. ఇదే అసలైన పటుత్వం గల మడి.
ఇలా చెప్పాను గదా అని ఇక స్నానం చేయటం మానివేస్తావేమో, స్నానమూ మానరాదు, శాస్ర్తమూ, పెద్దలు విధించిన సత్కర్మలూ మానరాదు. సిద్ధి కలిగే వరకూ అవి చేస్తూ ఉండవలసినదే. కాని కేవలం బాహ్యకర్మలతోటే మడి, పవిత్రతా వస్తాయని మాత్రం భ్రమపడబోకు.
మడీ, పవిత్రతా గుణముల చేతనే రావాలి..
..... *✍️. మాస్టర్ ఇ.కె.*🥀
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
*🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 2 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 2 🌹*
*సహస్ర నామముల తత్వ విచారణ*
✍️. సద్గురు శ్రీ కంభంపాటి పార్వతి కుమార్
సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ
మూల మంత్రము :
🍁. ఓం ఐం హ్రీం శ్రీం శ్రీమాత్రే నమః 🍁*
*🌻 2. “శీ మహారాజ్ణీ 🌻*
సమస్త ప్రపంచముల గుంపును పాలించు అధికారము గలది అని అర్ధము. రాజ శబ్దమునకు పాలించువాడు అని, రాజ్ఞి అను శబ్దమునకు వాలించునది అను అర్ధములు గలవు. ఎవరిచే సమస్త ప్రపంచము పుట్టింపబడి పాలింపబడుచున్నదో ఆ మహాశక్తిని ఇచ్చట స్మరించుట జరుగుచున్నది.
శ్రీ మహారాజ్ఞి పదమును, శ్రీం, అ, హ, రాజ్ఞి అని గ్రహించిన, శ్రీం-షోడశకళగను, అ-పరతత్త్వముగను, హ-అందుండి వెలువడిన వెలుగుగను, రాజ్ఞా-మాయకు అధిదెవతగను తెలియదగును. శ్రీ, శ్రీవిదధ్యలో పరమ రహస్యమైన షోడశాక్షరీ మంత్రము నందు మొదటి అక్షరము.
సద్దురువు నందు పూర్ణభక్తి విశ్వాసములు గల శిష్యునకు మాత్రము ఉపదేశింపదగిన అక్షరము. గురూపదేశము ననే ఈ అక్షరము పదహారు కళలను అంతర్ముఖముగ వికసింప చేయును. చతుర్లక్ష్మి మంత్రములలో కూడ శ్రీ మొదటి వర్ణముగ లల్లుడు వ్యాఖ్యానించెను. అకారము పరతత్త్వమే.
అక్షరములలో అకారము నేనని భగవంతుడు నుడివియున్నాడు కదా! (భగవద్దిత 10వ అధ్యాయము). అకారము శక్తి అని ఇచ్చట సంకేత పద్ధతిలో చెప్పబడినది. అనగా పరతత్త్వము వెలుగు, వెలుగు యొక్క షోడశ కళలుగ ఏర్పడు సృష్టి. దానిని ఆవరించియుండు మాయ ఈ నామమున కీర్తింపబడుచున్నది.
సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
*🌹 Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 2 🌹*
*1000 Names of Sri Lalitha Devi*
✍️. Ravi Sarma
📚. Prasad Bharadwaj
🌻 2. Śrī Mahārājñī श्री महाराज्ञी 🌻
Again this nāma also begins with Śrī. Mahārājñī means the queen of queens, the empress.
Most of the nāma-s of this Sahasranāma contain powerful bījākśara-s. It is difficult to segregate these bīja-s from the nāma. Bīja-s or bījākśara-s are either single Sanskrit alphabet or the combination of alphabets making a compound alphabet.
Each of these bīja-s is considered as highly secretive in nature, very powerful and can bestow powers on a person who regularly chants these bīja-s duly understanding its meaning. Specific rules are prescribed for pronunciation.
Ṣodaśī mantra is considered as the supreme of all the mantra-s in the worship of Devi. Ṣodaśī means sixteen kalā-s or letters.
Kalā* means the sixteen days of waxing or waning moon i.e. full moon to new moon or new moon to full moon. There is another mantra called Pañcadaśī consisting of fifteen letters. If one more bīja is added to fifteen lettered Pañcadaśī, it is called Ṣodaśī.
Saundarya Laharī (verse 1) says, “Oh! Mother, the letters of the three groups constitute Your mantra.” (A detailed study of Pañcadaśī mantra is provided in the introduction chapter and in nāma-s 85 to 89) If one chants the Ṣodaśī mantra for the prescribed number of times, (900,000 times) he or she will have no more births.
This sixteenth bīja of Ṣodaśī is hidden in this nāma. Normally, this should be learnt only from a Guru. The sixteenth bīja consists of the first four letters of this nāma Ś + r + ī + ṁ = Śrīm, (श्रीं) the Lakṣmī bīja, the bīja of sustenance.
The first nāma talks about Her creative power and the second nāma talks about Her power of sustenance. As a mother She creates and as the supreme queen, She sustains the universe.
{*Further reading on kalā: Kalā is the dynamism peculiar to Nature, also known as prakṛti.
This does not mean the prakṛti that exists at the level of Śiva , but Śiva , when envisaged in union with the energy, is eminently endowed with the creative dynamism that Nature will exhibit at Her own stage of differentiation. Śiva is always two fold, with attributes and without attributes.
Śiva without attributes is considered as the Supreme amongst the creation and is distinct from prakṛti. When Śiva is endowed with attributes, it means that He is endowed with kalā-s.
Sixteen kalā-s mean the sixteen vowels, which are full (owing to their ambrosial nature) and where the knowable predominates. Being Śrī Mātā, the Divine Mother, whose name is constituted by these kalā-s (letters).
Impulsion is the culmination of the expansion of kalā. Kalā also means a small part of anything, any single part or portion of a whole, especially a sixteenth part, a digit, or one-sixteenth of the moon's diameter, a symbolical expression of the number sixteen.}
Continues....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
*🌹. నారద భక్తి సూత్రాలు - 98 🌹*
✍️. సద్గురు శ్రీ విజ్ఞాన స్వరూప్ కోసూరి మురళీకృష్ణ,
*🌻. చలాచలభోధ*
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
పంచమాధ్యాయం - భక్తి మహిమ - సూత్రము - 69
*🌻 69. తన్మయా ॥ 🌻*
ముఖ్యభక్తులక్కడ ఉంటారో అక్కడి ప్రదేశాలు పుణ్యక్షేత్రాలవుతాయి. వారు న్నాన వానాదులు జరిపిన నదీనదాలు తీర్ధాలవుతాయి. వారు సంచరించె చోటు తపోవనమౌతుంది.
గంగానది పాపాత్ముల పాపాలను హరిస్తుంది. అయితే వారి పాపం గంగానది స్వీకరిస్తే ఆ పాపం ముఖ్యభక్తుల స్పర్శచెత నశిస్తూ ఉంటుంది. ఆ నది తిరిగి పవిత్రమవుతుంది. అలాగే అన్ని తీర్దాలున్నూ. వీరెక్కడ నివసిస్తారో, భగవంతుడూ అక్కదే ప్రతిష్టితుడవుతాడు. అందువలన ఎ దేవాలయానికి వెళ్ళినా భగవద్దర్శనానికంటె ముందు ఆళ్వారు దర్శనం చేయదం ఆనవాయితీగా ఉన్నది.
సశేషం...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
*🌹. శివగీత - 66 / The Siva-Gita - 66 🌹*
*🌴. పరమేశ్వరుడు - శ్రీరాముడు మధ్య జరిగిన జ్ఞాన సంవాదము. 🌴*
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
ఎనిమిదో అధ్యాయము
*🌻. గర్భో త్పత్త్యాది కథనము - 12 🌻*
ష్కా సయంతి నిలయాత్ - క్షణం న స్థాపయంత్యపి,
ద హ్యతే చ తతః కాష్టై: - స్త ద్భ స్మ క్రియతే క్షణాత్ 67
భాక్ష్యతే వా సృగాలేన - గృధ్ర కుక్కుర వాయసై:,
పునర్న దృశ్యతే సోథ - జన్మకోటి శ తైర పి 68
మాతా పితా గురుజన స్స్వజనో మమేతి
మాయోపమే జగతి కస్య భవే త్ప్రతిజ్ఞా
ఏకో యతో వ్రజతి కర్మ పుర స్సరోయం
విశ్రామవృక్షః సదృశం ఖలుజీవలోకః 69
సాయం సాయం వాసవృక్షం సమేతాః
ప్రాతః ప్రాత స్తేన తేన ప్రయాంతి,
త్వక్త్యా న్యోన్యం తం చ వృక్షం విహంగా
యద్వత్త ద్వజ్ఞాత యోజ్ఞాత యశ్చ 70
పిదప ప్రాణముల బాసిన దేహమును కర్ర (కట్టెలు) తో గాల్చిగాని, లేదా ఖననము చేసిగాని, అథవా నక్క - గ్రద్ద - కుక్క - కాకి – మొదలగు వాటితో నా దేహము దినబడును. ఇక వందకోట్ల జన్మలకైనను మళ్ళి కనపడకుండా పోవును.
మాయాకల్పితంబైన ఈ ప్రపంచమున తల్లి - తండ్రి - గురువు – స్వజనము మొదలగు ప్రతిజ్ఞ వట్టి దగును. ఎందుచేత ననగా స్వకర్మచేత నోక్కడేబుట్టి యోక్కడే పోవును. ఈ జీవలోకము విశ్రాంతి వృక్షముతో సమానమైనది.
ఎట్లైతే విహంగములు (పక్షులు) ప్రతిసాయంకాలము తమతమ నివాస వృక్షము పైన కలిసియుండి, ప్రతి ప్రాతః కాలమునందు వృక్షమును వీడి వెళ్లిపోవునో, అట్లే వాటివలనే బంధువులు - బంధువులు గానివారు స్వకర్మచేత దమను విడిపోవుదురు.
మృతిబీజం భవేజ్జన్మ - జన్మబీ జంభ వే న్మృతి:
ఘట యంత్ర న దశ్రాంతో - బంభ్ర మీత్య నిశం నరః 71
గర్భే పుంస శ్శుక్ర పాతా - ద్యదుక్తం మరణావధి,
తదేవాస్య మహావ్యాధే - ర్మత్తో నాన్యోస్తి భేషజమ్ 72
ఇతి శ్రీ పద్మ పురాణే శివగీతాయాం అష్టమోధ్యాయః
మరణమునకు జననమునకు మరణము కారణములై మానవుడు కుమ్మరి వాడి చక్రము మాదిరిగా దిరుగుచుండును. యువతి గర్భములో పురుషుడి రేతః పతనము మొదలుకొని మానవుని మరణము పర్యంతము పైన చెప్పబడిన దుఃఖ భూయిష్టమైన ఈ సంసామను రోగమునకు ధ్యానమున కంటెను మరో ఔషదము లేదు.
ఇది వ్యాపోక్త సంస్కృత పద్మ పురాణాంతర్గతమగు శివగీతలో ఎనిమిదవ అధ్యాయము సమాప్తము.
*🌹 The Siva-Gita - 66 🌹*
*🌴. Dialogue between Rama and Lord Siva 🌴*
✍️ Ayalasomayajula.
📚. Prasad Bharadwaj
Chapter 08 :
*🌻 Pindotpatti Kathanam - 12 🌻*
After that the lifeless body is cremated, or buried, or if thrown away it becomes a prey to scavengers. And for next millions of births that becomes vanished.
In this world created through illusion, the relationships of mother, father, teacher, relatives becomes falsified because due to one's own Karma one
takes birth alone and leaves the world alone. This material world is equivalent to a resting place like a tree.
The way birds assemble on a common tree at night and again disperse in their own paths in the morning, the same way everyone meets and departs from each other based on their own karma.
Death becomes the cause for rebirth, and birth becomes the cause for death and this cycle moves perpetually as like as the wheel of a potter.
From the point male seed gets discharged in the womb of a female, till the death and beyond, aforementioned vicious circle is inevitable for any Jiva.
There is no other way that my remembrance to get liberated out of this samsaara.
Here ends the eighth chapter of Shiva Gita present in Padma Purana Uttara Khanda
Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
*🌹 Guru Geeta - Datta Vaakya - 69 🌹*
✍️ Sadguru Ganapathi Sachidananda
📚. Prasad Bharadwaj
*Part 63*
Sloka:
Kasiksetram nivasasca jahnavi caranodakam | Gurur visvevarah saksat tarakam brahma niscitam ||
The very dwelling of the Guru is the sacred Kashi (Benaras). His ablutions are the holy waters of the Ganges. Lord Visweshwara who uplifts us from the world of life is Guru himself. This is certain.
When one says he’s going to Kashi, it means he’s going to the Guru. Here, we can find another special meaning to “brahma niscitam”.
It means that Lord Siva is making a divine promise that Guru is verily the Taraka Mantra (“Sri Rama Jaya Rama Jaya Jaya Rama”).
In the previous verse, there was a reference to Kashi.
Now, to satisfy the devotees of Lord Vishnu, they are praising the Guru and referring to Gaya to remind them that Guru is the manifestation of the Trinity and is beyond all differences.
Sloka:
Guru padankitam yatra gaya sadhoksajodbhava | Tirtha rajah prayago sau guru murtyai namonamah ||
Where the imprints of Guru’s feet exist, that itself is the holy place of Gaya pertaining to Lord Vishnu. That itself is the greatest of holy places, Prayag. Obeisance to such a Guru.
Sloka:
Gurumurtim smarennityam gurornama sada japet | Gurorajnam prakurvita guroranyam na bhavayet ||
The image of the Guru should always be kept in mind and His name should always be chanted. Guru’s order should always be obeyed and there should be no other thought. If we give a form to these thoughts, that form will become Hanuman.
Let’s learn about the duties of Guru and disciple through the story of Surya (Sun God) and Hanuman. Here, the Guru is Surya – Guru to Hanuman.
And the disciple is the great Hanuman. In many scriptures, matters pertaining to knowledge are explained citing Surya as an example.
Similarly, when explaining the duties of a disciple, Hanuman is cited as an example. It was due to Surya that Dharma was established and this creation expanded.
He is the inner self, he is in everyone and is everywhere. Lord Surya is the reason this creation is sustained. A lot of seekers benefited from worshiping him.
Many others have walked the path shown by the Lord and have been uplifted. It is because of Surya that we get rain, it is because of him that we have prosperity. While radiating fiercely, he fulfills all his duties.
He inspires everyone in the world to follow their duties. Such a great Sun God blessed many people with knowledge. All those blessed by him became great souls.
Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
*🌹. శ్రీ గజానన్ మహరాజ్ జీవిత చరిత్ర - 56 / Sri Gajanan Maharaj Life History - 56 🌹*
✍️. దాసగణు స్వామి
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
*🌻. 11వ అధ్యాయము - 4 🌻*
అక్కడనుండి పంచవటిలో కాలారాం ఆలయద్వారంలో ఎదురుగా ఒక రావిచెట్టు చుట్టూ గట్టుతోఉంది. శ్రీమహారాజు తన శిష్యలతో అక్కడికి వెళ్ళి దానిమీద కూర్చున్నారు. గోపాల్ దాసు చాలా సంతోషంచి తన చుట్టూ ఉన్న వాళ్ళతో ఇలా అన్నారు.విదర్భ నుండి ఈరోజు మాసోదరుడు వచ్చాడు. ఆయన పేరు గజానన్, వెళ్ళి వినయంగా ఆయన దర్శనం చేసుకోండి.
నా తరఫున కొబ్బరి, చక్కర సమర్పంచి ఈపూలమాల హారం ఆయన మెడలో వెయ్యండి. మాఇద్దరికీ వేరే శరీరాలు ఉన్నప్పటికీ మేము ఒకళ్ళమే. ఆప్రకారంగానే అతని శిష్యులు శ్రీమహారాజుకు కొబ్బరి, చక్కెర మరియు పూలహారం సమర్పించారు. అది చూసిన శ్రీమహారాజు.. భాస్కర ఈ ప్రసాదాన్ని అందరికీ పంచు.
ఈ పంచవటీలో నేను ఈరోజు మాసోదరున్ని కలుసుకున్నాను. ఇక ఇక్కడ పని అయిపోయింది. నాశిక్ నివాసి అయిన శ్రీధుమాల్ లాయరు దగ్గరకి వెళదాము అని అన్నారు. .
శ్రీమహారాజు నాశిక్ వచ్చారు. అక్కడ చాలామంది ఆయన దర్శనం చేసుకున్నారు. కొన్నాళ్ళు అక్కడ ఉన్నాక ఆయన షేగాం తిరిగి వచ్చారు. జ్యాంసింగ్ షేగాం వచ్చి, తనతో పాటు అడగాం రావలసిందిగా అర్ధిస్తాడు. శ్రీమహారాజు విముఖంగాఉన్నా, జ్యాంసింగ్ దీనంగా అర్ధించడంచూసి, రామనవమి తరువాత తను అడగాం వస్తానని అంటారు.
శ్రీమహారాజు ఇష్టప్రకారమే జ్యాంసింగ్ అడగాం వెళ్ళిపోయి, రామనవమి తరువాత తిరిగి షేగాం వచ్చాడు. రామనవమి ఉత్సవాల తరువాత శ్రీమహారాజును ఆయన శిష్యులతో కూడా హనుమాన్ జయంతికి జ్యాంసింగ్ అడగాం తీసుకు వచ్చాడు.
అడగంలో ఉండగా శ్రీమహారాజు అనేకమయిన అద్భుతాలు చేసారు. ఒకరోజు మధ్యాహ్నంపూట భాస్కరును ఆయన నేల మీద పడేసి అతని ఛాతీమీద కూర్చుని కొట్టడం మొదలు పెడతారు. అందరూ అది చూస్తున్నారు తప్ప, ఆదెబ్బలనుండి భాస్కరును రక్షించడానికి ఎవరూ వెళ్ళటంలేదు. అప్పుడు, దయచేసి భాస్కరును వదిలివెయ్యండి, క్రిందఉన్న వేడినేలతో అతను మాడిపోతున్నాడు అని శ్రీమహారాజుతో అన్నాడు.
దానికి, ఆవిధంగా ఆయనకు అంతరాయం కలిగించకండి, ఆయన ఇష్టప్రకారం చెయ్యనివ్వండి. ఆయన నాభగవంతుడు. ఆయన నన్ను కొడుతున్నారని మీరు అనుకుంటున్నారు కానీ, ఆయన నాతో ఆడుతున్నారు. ఈసంగతి, ఆయన్ని తెలిసిన వారికే అర్ధం అవుతుంది అని భాస్కరు అన్నాడు.
పిదప, భాస్కరు మరియు మిగిలిన శిష్యులతో కలసి శ్రీమహారాజు అడగాం వచ్చి ఉన్నారు. ఇంక భాస్కరుకు రెండు రోజులు మాత్రమే మిగిలి ఉన్నాయి. పంచమి రోజున అతను ఈప్రపంచాన్ని విడిచి పెడతాడు. ఈరోజు నేను అతనిని కొట్టడానికి కారణం నువ్వు అర్ధం చేసుకుని ఉండాలి. నీకు గుర్తుందా ? షేగాంలో ఈ భాస్కరు నన్ను గొడుగుతో నిన్ను కొట్టేటట్టు చేసాడు, ఆప్రకరణకు విరుగుడుగా నేను ఈరోజు భాస్కరును కొట్టాను. వేరే ఉద్దేశ్యం ఏమీలేదు అని శ్రీమహారాజు బాలాభవోతో అన్నారు.
సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
*🌹 Sri Gajanan Maharaj Life History - 56 🌹*
✍️. Swamy Dasaganu
📚. Prasad Bharadwaj
*🌻 Chapter 11 - part 4 🌻*
From there, they came to Nasik to meet Shri Gopaldas who was always sitting at the entrance of Kalaram Temple in Panchavati. In front of the temple was a pipal tree surrounded by a platform. Shri Gajanan Maharaj, along with his disciples, went and sat on it.
Shri Gopaldas was very happy, and said to the people around him, Today My brother has come from Vidarbha and His name is Gajanan. Go and have His darshan respectfully. Offer Him coconut and sugar as a present from Me, and put this garland around His neck.
Though We have two bodies, still We are one.” The disciples accordingly offered coconut, sugar and a garland to Shri Gajanan Maharaj and had his darshan. Looking to that Shri Gajanan Maharaj said to Bhaskar, Bhaskar, distribute this prasad to all.
In this Panchavati I have met My brother today. So our work over here is finished. Let us now go to Shri Dhumal Lawyer of Nasik. Shri Gajanan Maharaj , then, came to Nasik where many people took his darshan. After staying there for few days, He returned to Shegaon.
Zyam Singh came to Shegaon and requested Him to go with him to Adgaon. Shri Gajanan Maharaj was reluctant, but looking to the fervent request of Zyam Singh, said that he would go to Adgaon after Ramnavami.
Zyam Singh went back to Adgaon and returned to Shegaon again after Ramnavami as per the wish of Shri Gajanan Maharaj . After the celebrations of Ramnavami, Zyam Singh brought Shri Gajanan Maharaj , alongwith other disciples, to Adgaon for the ‘Hanuman Jayanti’ celebrations.
While at Adgaon, Shri Gajanan Maharaj performed many miracles. One afternoon, He pushed Bhaskar flat on ground, sat on his chest and started beating him. All people were looking at it, but nobody could go to rescue Bhaskar from that beating.
Then Balabhau said, “Maharaj, kindly leave Bhaskar; he is getting scorched on hot earth below him. Thereupon Bhaskar said, Don't obstruct Him like that. Let Him do as He likes. He is my God. You think that He is beating me? Infact, He is playing with me.
This experience can only be understood by those who know Him. Then Maharaj, along with Bhaskar and other disciples, came to Adgaon where they stayed.
Shri Gajanan Maharaj said, Balabhau, now only two days are left for Bhaskar as he will leave this world on Panchami. You must have understood the reason for My beating him today.
Do you remember that this Bhaskar had made Me beat you with an umbrella at Shegaon? To dispel the effect of that act, I beat Bhaskar today. There was no other intention.
Continues....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
*🌹. భగవద్దర్శిని - అవతార్ మెహర్ - 48 🌹*
✍️. శ్రీ బాలగోపాల్
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
*🌻. భగవంతుని ఐదవ పాత్ర - పరిణామము - 15 🌻*
184. చైతన్యపరిణామములో సంస్కారములే, భగవంతునికి మానవ స్థితి యొక్క అనుభవమును కలుగజేసినవి.
185. చైతన్య పరిణామముతోపాటు, పరిణామమొందిన సంస్కారములను, ప్రధమ సంస్కారమే పుట్టంచినది.
186. అభావము యొక్క సంస్కారముల ద్వారా మానవునిలో చైతన్యము సంపూర్ణముగా పరిణామమొందినది.
187. భగవంతుడు పరిణామములో పొందిన పూర్ణచైతన్యము సంస్కార భూయిష్ఠమైనది.
188. మానవరూపములో స్థూలదేహముతోపాటు సూక్ష్మ కారణ దేహములు పూర్తిగా అభివృద్ధిని కలిగియున్నప్పటికీ, అభివృద్ధిచెందిన చైతన్యము భౌతికచైతన్యము.
189. మానవుని పరిమిత లక్షణములు.
పరిమిత మనస్సు:---వాంఛలు, తలంపులు
పరిమిత ప్రాణము:---వేగము, శక్తి
పరిమిత దేహము:---సుఖములు, కష్టములు.
సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
🌹. శ్రీమద్భగవద్గీత - 408 / Bhagavad-Gita - 408 🌹
✍️. స్వామి భక్తి వేదాంత శ్రీ ప్రభుపాద
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ
🌴. 11వ అధ్యాయము - విశ్వరూప సందర్శన యోగం - 16 🌴
16. అనేకబాహూదరవక్త్రనేత్రం
పశ్యామి త్వాం సర్వతో(నన్తరూపం |
నాన్తం న మధ్యం న పునస్తవాదిం
పశ్యామి విశ్వేశ్వర విశ్వరూప ||
🌷. తాత్పర్యం :
హే విశ్వప్రభూ! విశ్వరూపా! నీ దేహమునందు అపరిమితముగా సర్వత్ర వ్యాపించియున్న అనేక బాహువులను, ఉదరములను, ముఖములను, నయనములను నేను గాంచుచున్నాను. నీ యందు ఆదిమధ్యాంతములను నేను గాంచలేకున్నాను.
🌷. భాష్యము :
శ్రీకృష్ణుడు పూర్ణపురుషోత్తముడగు భగవానుడు మరియు అపరిమితుడు కనుక అతని ద్వారా సమస్తమును గాంచవచ్చును.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 Bhagavad-Gita as It is - 408 🌹
✍️ Swami Bhakthi Vedantha Sri Prabhupada
📚 Prasad Bharadwaj
🌴 Chapter 11 - Viswaroopa Sandarsana Yoga - 16 🌴
16. aneka-bāhūdara-vaktra-netraṁ
paśyāmi tvāṁ sarvato ’nanta-rūpam
nāntaṁ na madhyaṁ na punas tavādiṁ
paśyāmi viśveśvara viśva-rūpa
🌷 Translation :
O Lord of the universe, O universal form, I see in Your body many, many arms, bellies, mouths and eyes, expanded everywhere, without limit. I see in You no end, no middle and no beginning.
🌹 Purport :
Kṛṣṇa is the Supreme Personality of Godhead and is unlimited; thus through Him everything could be seen.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹