శ్రీమద్భగవద్గీత - 551: 14వ అధ్., శ్లో 27 / Bhagavad-Gita - 551: Chap. 14, Ver. 27

 

🌹. శ్రీమద్భగవద్గీత - 551 / Bhagavad-Gita - 551 🌹

✍️. శ్రీ ప్రభుపాద, 📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. 14వ అధ్యాయము - గుణత్రయ విభాగ యోగము - ప్రకృతి త్రిగుణములు - 27 🌴

27. బ్రాహ్మణో హి ప్రతిష్టాహమమృతస్యావ్యయస్య చ |
శాశ్వతస్య చ ధర్మస్య సుఖస్యైకాన్తికస్య చ ||

🌷. తాత్పర్యం : అమృతమును, అనశ్వరమును, శాశ్వతమును, చరమసుఖపు సహజస్థితియును అగు నిరాకారబ్రహ్మమునకు నేను మూలాధారమును.


🌷. భాష్యము : అమృతత్వము, అవ్యయత్వము, శాశ్వతత్వము, సౌఖ్యత్వములే బ్రహ్మము యొక్క సహజస్థితి. అట్టి బ్రహ్మానుభూతి యనునది ఆధ్యాత్మికానుభూతి యొక్క ఆరంభమై యున్నది. ఆధ్యాత్మికానుభూతి యందలి రెండవ దశయే పరమాత్మానుభూతి. ఈ దశయే మధ్యమ దశగా తెలియబడు చున్నది. ఇక దేవదేవుడైన శ్రీకృష్ణుడు పరతత్త్వము యొక్క చరమానుభూతియై యున్నాడు. అనగా పరమాత్మ మరియు నిరాకారబ్రహ్మములు పరమపురుషుడైన శ్రీకృష్ణుని యందే యున్నవి.

భగవంతుడు అధమ, భౌతిక ప్రకృతిని ఉన్నతమైన స్వభావం కలిగిన జీవులతో నింపాడు. అదే భౌతిక ప్రకృతిలో ఉన్న ఆధ్యాత్మిక స్పర్శ. ఈ భౌతిక ప్రకృతి ద్వారా నియమితం చేయబడిన జీవి ఆధ్యాత్మిక జ్ఞానాన్ని పెంపొందించు కోవడం ప్రారంభించినప్పుడు, అతను భౌతిక ఉనికి నుండి తనను తాను ఉన్నతీకరించు కుంటాడు మరియు క్రమంగా పరమాత్మ యొక్క బ్రహ్మ భావనకు ఎదుగుతాడు.

జీవం యొక్క బ్రహ్మ భావన యొక్క ఈ సాధన స్వీయ-సాక్షాత్కారంలో మొదటి దశ. ఈ దశలో బ్రహ్మ సాక్షాత్కారమైన వ్యక్తి భౌతిక స్థానానికి అతీతుడు, కానీ అతను నిజానికి బ్రహ్మ సాక్షాత్కారంలో పరిపూర్ణుడు కాదు. అతను కోరుకుంటే, అతను ఈ స్థితిలో కొనసాగవచ్చు. క్రమంగా పరమాత్మ సాక్షాత్కారానికి, ఆ తర్వాత పరమాత్మ యొక్క స్వీయస్థితికి ఎదుగుతాడు.

శ్రీమద్భగవద్గీత యందలి “ప్రకృతి త్రిగుణములు” అను చతుర్దశాధ్యాయమునకు భక్తివేదాంతభాష్యము సమాప్తము.

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹




🌹 Bhagavad-Gita as It is - 551 🌹

✍️ Sri Prabhupada, 📚 Prasad Bharadwaj

🌴 Chapter 14 - Gunatraya Vibhaga Yoga - Nature, 3 Gunas - 27 🌴

27. brahmaṇo hi pratiṣṭhāham amṛtasyāvyayasya ca
śāśvatasya ca dharmasya sukhasyaikāntikasya ca

🌷 Translation : And I am the basis of the impersonal Brahman, which is immortal, imperishable and eternal and is the constitutional position of ultimate happiness.


🌹 Purport : The constitution of Brahman is immortality, imperishability, eternity and happiness. Brahman is the beginning of transcendental realization. Paramātmā, the Supersoul, is the middle, the second stage in transcendental realization, and the Supreme Personality of Godhead is the ultimate realization of the Absolute Truth. Therefore, both Paramātmā and the impersonal Brahman are within the Supreme Person. It is explained in the Seventh Chapter that material nature is the manifestation of the inferior energy of the Supreme Lord. The Lord impregnates the inferior, material nature with fragments of the superior nature, and that is the spiritual touch in the material nature. When a living entity conditioned by this material nature begins the cultivation of spiritual knowledge, he elevates himself from the position of material existence and gradually rises up to the Brahman conception of the Supreme.

This attainment of the Brahman conception of life is the first stage in self-realization. At this stage the Brahman-realized person is transcendental to the material position, but he is not actually perfect in Brahman realization. If he wants, he can continue to stay in the Brahman position and then gradually rise up to Paramātmā realization and then to the realization of the Supreme Personality of Godhead.

Thus end the Bhaktivedanta Purports to the Fourteenth Chapter of the Śrīmad Bhagavad-gītā in the matter of the Three Modes of Material Nature.

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


No comments:

Post a Comment