శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 54, 55 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 54, 55

🌹. శ్రీ లలితా సహస్ర స్తోత్రము - 31 🌹



🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 54, 55 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 54, 55 🌹
సహస్ర నామముల తత్వ విచారణ

✍️. సద్గురు శ్రీ కంభంపాటి పార్వతి కుమార్
సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ


మూల మంత్రము :
🍁. ఓం ఐం హ్రీం శ్రీం శ్రీమాత్రే నమః 🍁

🍀. పూర్తి శ్లోకము :
21. సర్వారుణా నవద్యాంగీ సర్వాభరణ భూషిత
శివ కామేశ్వరాంకస్థ శివా స్వాధీన వల్లభ

🌻 54. 'స్వాధీనవల్లభా' 🌻

అధీనుడైన భర్తకలది అని అర్థము. శ్రీదేవి శక్తి స్వరూపిణి. ఇచ్ఛాశక్తి, క్రియాశక్తి, జ్ఞానశక్తి ఆమె నుండియే ఉద్భవించును.

త్రిగుణములు, పంచభూతములు ఆమె నుండియే ఉద్భవించును. సమస్త దేవతలకు కూడ ఉద్భవకారిణి శ్రీదేవియే. శివుని నుండి ఆమె ఉద్భవించుట కూడ స్వచ్ఛందమే.

అట్లుద్భవించి, నర్తించి మరల శివునిలో చేరుట ఆమె క్రీడ. అందుచే ఆమె సర్వస్వతంత్రురాలు.

సశేషం...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 54 🌹
1000 Names of Sri Lalitha Devi

✍️. Ravi Sarma
📚. Prasad Bharadwaj


🌻 54. Svādhīna- vallabhā स्वाधीन-वल्लभा (54) 🌻

Her consort (Śiva) belongs to Her alone. This confirms the interpretation of the previous nāma. We have been discussing that Śiva alone created Her to take care of His three acts. For this exclusive purpose, Śiva created Śaktī, the kinetic energy as opposed to the static energy of Śiva.

As She is the only creation of Śiva, it is said that Śiva belongs to Her alone. Śiva is the cause of this universe and Śaktī is His power. Without this combination, the universe cannot exist. This is also confirmed by Saundarya Laharī (verse 1). Without being united with Śaktī, Śiva cannot even make a single move.

Possibly this can also be interpreted as follows: Brahman is omnipresent. Soul is the jīva where karma-s of living beings are embedded. Neither Brahman nor soul in their individual capacity can create a life.

Brahman needs the soul to function with a gross form and the soul needs the Brahman to get a birth. Saundarya Laharī (verse 1) says that Śiva cannot act alone. In the same way Śaktī also cannot act alone. Since the verses are about Śaktī, generally negative points (not qualities) in such cases are vetoed. It is poetic way of expression.

With this verse, the physical description of Lalitai is concluded. From nāma-s 53 to 64 it is going to be the description of Śrī Nagara, the place where Lalitai lives. It can be observed in nāma-s 13-54, while describing physical form of Lalitai, some of them are delicate to discuss. Not only in this Sahasranāma, but also in Saundarya Laharī such descriptions are found.

Generally a question arises, whether such descriptions are justifiable, beyond a certain level. There could be two possibilities for such narratives. One is the possibility of poetisation, which is generally allowed in poems. One can apply this to Saundarya Laharī, composed by Ādi Śaṅakara. How a great sage like Śaṅakara can make such descriptions? Śaṅakarā is no ordinary person. He is said to be the incarnation of Lord Śiva. If this is true his descriptions can be accepted, subject to the question why he should express such things in public. It is difficult to know the right answer.

There should be something extremely subtle in such descriptions, which cannot be comprehended by ordinary humans. Take this Sahasranāma composed by Vāc Devi-s, who are always with Lalitai. Further, this Sahasranāma was recited in the presence of Lalitai Herself. If She found something wrong with the verses, She could have burnt these Vāc Devi-s. She did not do so.

So, it is clear that such descriptions are approved by Lalitai Herself. Her Pañcadaśī mantra is meditated upon Her bodily parts which are considered to be highly secretive in nature, though discussed moderately in this edition.

Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 55 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 55 🌹
సహస్ర నామముల తత్వ విచారణ

✍️. సద్గురు శ్రీ కంభంపాటి పార్వతి కుమార్
సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ


మూల మంత్రము :
🍁. ఓం ఐం హ్రీం శ్రీం శ్రీమాత్రే నమః 🍁

🍀. పూర్తి శ్లోకము :
22. సుమేరు మధ్య శ్రుంగస్థ శ్రిమన్నగర నాయిక
చింతామణి గృహాన్తస్త పంచబ్రహ్మాసనస్తిత

🌻 55. 'సుమేరుశృంగ మధ్యస్థా' 🌻

సుమేరు పర్వతము మానవదృష్టి కగోచరము. ఆ పర్వతము సురలకు స్థానము. అది సకల భువనములతో కూడియున్నది. వాటి నన్నిటికిని శిఖరస్థానమున శ్రీదేవి యున్నది.

సుమేరు శృంగములు
మూడు. అవియే సృష్టికాధారమగు త్రిగుణములు. ఆ మూడింటికిని కేంద్ర స్థానమున శ్రీదేవి ఉపస్థితమై ఉన్నదని తెలియవలెను.

సశేషం...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 55 🌹
1000 Names of Sri Lalitha Devi

✍️. Ravi Sarma
📚. Prasad Bharadwaj


🌻 55. Sumeru- madhya- śṛṅgasthā सुमेरु-मध्य-शृङ्गस्था (55) 🌻

From this nāma till 63, the narration of Her abode begins.

Sumeru means in the midst of mountains called meru. She lives in the centre of Meru Mountains. Vāc Devi-s in nāma 52 said that Lalitai is seated on the left thigh of Śiva, union of static and kinetic energies. Now they are discussing about her palace.

Meru mountain range has three peaks and if a line is drawn connecting them, a triangle is formed. In the midst of this triangle there is a taller peak than the rest of the three where in Lalitai resides.

Sage Durvāsa in his master piece Lalithāstavaratna says “I salute the three peaks (the shorter ones) which are abodes of Brahma, Viṣṇu and Śiva. In the midst of these peaks, there is another peak much higher than the other three. The golden rays are beautifying this peak and I worship it.”

Possibly this could be the description of Śrī Cakrā. In the middle of Śrī Cakrā there is a triangle and in the centre of this triangle there is dot called bindu in which Lalitai lives with Her consort Mahā Kāmeśvara. Nāma 52 is contemplated on this bindu.

Continues....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹



26 Oct 2020


No comments:

Post a Comment