శ్రీ మదగ్ని మహాపురాణము - 3 Sri Madagni Mahapuranamu - 3


🌹. శ్రీ మదగ్ని మహాపురాణము - 3 / Agni Maha Purana  - 3 🌹
✍️. శ్రీ పుల్లెల శ్రీరామచంద్రుడు
📚. ప్రసాద్‌ భరధ్వాజ
ప్రథమ సంపుటము

🌻. ఉపోద్ఘాతము  - 3 🌻

150-167 వివిధ వర్ణాశ్రమాదులకు సంబంధించిన ధర్మాలు, 168-174 అధ్యాయాలలో పాపాలు, వాటికి ప్రాయశ్చిత్తాలు చెప్పబడినవి. 175-207 అధ్యాయాలలో వివిధ వ్రతాల చర్చ ఉన్నది. 208-217 అధ్యాయాలలో ఉపవాసాది వివిధ పుణ్యకార్యాల వర్ణన ఉన్నది. 

218-258 అధ్యాయాలలో రాజధర్మాలు, రాజ్యాపాలనా విధానము, శస్త్రవిద్య, వ్యవహారనిర్ణయము మొదలైన విషయాలు అతి విస్తృతంగా చెప్పబడ్డాయి. 259-271 అధ్యాయాలలో వివిధవైదిక కర్మకలాపాల చర్చ చేయబడింది. 

272వ అధ్యాయంలో పూరాణవాఙ్మయాన్ని గూర్చిన వివరణ ఉన్నది. 273-278 అద్యాయాలలో సూర్యచంద్రవంశరాజులు వర్ణన చేయబడింది. 279-300 అధ్యాయాలలోను, 369, 370 అధ్యాయాలలోను, మనుష్యాయుర్వేదమే కాకుండా, గజాశ్వవృక్షాద్యాయుర్వేదం కూడా చెప్పబడింది. 

301-326 అధ్యాయాలలో వివిధ దేవతల పూజా విధానాలు, వారికి సంబంధించిన మంత్రాలు, తత్సాధన విధానాదులు చెప్పబడినవి. 327వ అధ్యాయంలో దేవాలయప్రాశస్త్యాన్ని వర్ణింపబడింది. 328-336 అధ్యాయాలలో 'చందస్సు', 336 వ అధ్యాయంలో 'శిక్ష', 337-348 అధ్యాయాలలో అలంకార శాస్త్రానికి సంబంధించిన వివిధ విషయాలు, 349-359 అధ్యాయాలలో వ్యాకరణశాస్త్ర విషయాలు, 360-367 అధ్యాయాలలో నిఘంటువు ఉన్నాయి. 

నిఘంటు భాగంలో అమర సింహుని నామలింగాను శాసనంలోని శ్లోకాలు యథా తథంగా చేర్చబడ్డాయి. 369-370 అధ్యాయాలలో మానవుని శరీరానికి సంబంధించిన వివిధ భాగాల వర్ణన ఉన్నది. 371వ అధ్యాయంలో అనేక విధాలైన నరకాల వర్ణన ఉన్నది. 

372-376 అధ్యాయాలలో యోగశాస్త్ర విషయాలు చెప్పబడినవి. 377-380 అధ్యాయాలలో అద్వైతసిద్దాంతం ప్రతిపాదించబడినది. చివరి మూడు అధ్యాయాలలో (381-383) భగవద్గీతసారము, యమగీత, అగ్నిపురాణ మాహాత్మ్యము ఉన్నాయి.

"అగ్నేయేహి పురాణాస్మిన్‌ సర్వావిద్యాః ప్రదర్శితాః" (అ.పు. 383-51) అని చెప్పినట్లు, మధ్యయుగానికి చెందిన భారతదేశంలో ప్రచారంలో ఉన్న అన్ని శాస్త్రీయవిషయాలూ ఈ పురాణంలో పొందుపరచబడి ఉన్నాయి.

సశేషం..... 
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹 Agni Maha Purana - 3 🌹
✍️ N. Gangadharan
📚. Prasad Bharadwaj

🌻. INTRODUCTION - 3 🌻

Chapter 272 deals with the gifts to be made when the Puranas are read. This chapter contains a list of the Puranas and the number of verses each Purana contains.

Chapters 273-278 deal with the genealogy of the Puranic dynasties. 

Chapters 279-300 deal with the various branches of medicine.

Chapters 301-316 deal with the worship of Surya and various mantras (chants), out of which chapters 309-314 deal with the mantras for worshipping of the goddess Tvarita.

In Chapters 317-326 Ishvara speaks to Skanda regarding the worship of Shiva’s ganas, Vagishvari, Aghora, Pashupata, Rudra and Gauri. 

Chapter 327 consists the glorification of establishing a linga in a temple. 

Chapters 328-335 summarise Pingala sutras on metrics and an unknown commentary on it. 

Chapter 336 has rudimentary discussion about Vedic phonetics.

The subject of the next two chapters (337-337) is poetics and rhetoric. 

Chapter 338 contains a list of the different types of Sanskrit drama. 

Chapters 339-340 deal with the four ritis (styles) of displaying sentiments and emotions during acting and

chapters 341-342 discuss about the actions and movements of the limbs of an actor and the definitions of the dramatic representations.

The discussions regarding the various figures of speech are found in chapters 343-345. The definitions found in these chapters are same as those of Kavyadarsha of Dandin.

The merits and demerits of a composition are discussed in chapters 346-347.

Chapter 348 consists a list of monosyllabic words.

The following chapters (349-359) deal with the rules of Sanskrit grammar, which is an abstract of the Chandra Vyakarana.

Chapters 360-367 are basically a lexicon on the pattern of the Amarakosha.

Chapters 369-370 consist the discussions on human anatomy. Chapter 371 describes various types of Narakas.

Chapters 372-376 deal with both the Raja-yoga and the Hatha-yoga.

The subject of the chapters 377-380 is the philosophy of Vedanta and the knowledge of Brahma.

Chapter 381 consists a gist of the Bhagavadgita.

Chapter 382 is a version of the Yamagita and

chapter 383 contains the verses describing the glorification of the Agni Purana.

Continues.... 
🌹🌹🌹🌹🌹


10 Feb 2022

No comments:

Post a Comment