శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 322 -2 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 322-2
🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 322 -2 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 322-2 🌹
🌻. లలితా సహస్ర నామముల తత్వ విచారణ 🌻
✍️. సద్గురు శ్రీ కంభంపాటి పార్వతి కుమార్
సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ
మూల మంత్రము :
🍁. ఓం ఐం హ్రీం శ్రీం శ్రీమాత్రే నమః 🍁
🍀 73. కామ్యా, కామకళారూపా, కదంబ కుసుమప్రియా ।
కళ్యాణీ, జగతీకందా, కరుణారస సాగరా ॥ 73 ॥ 🍀
🌻 322-2. 'కామ కళారూపా' 🌻
పరతత్వము నుండి సంకల్ప మాత్రమున వెలువడిన మూల ప్రకృతి ఆ తత్త్వమును ఆధారముగ గొని సమస్తమును జనింప చేయుచుండును. రూపముల నేర్పరచుచున్నవి. కామకల ఆధారముగనే సమస్త రూపములు యేర్పడుచున్నవి. శివ శక్తుల సమాగమ ప్రజ్ఞ ప్రధానమగు కళ. ఈ కళను సృష్టి యందు అన్ని రూపముల మూలముగ గుర్తింప వచ్చును.
ముందు తెలిపిన నామములో శ్రీమాత కోరబడునది అగుటచే కామ్యా అని తెలుపబడినది. తరువాత నామములో రూపము నందు గల కామకలను దర్శించుట తెలుపబడినది. సమస్తము నందును పుట్టినచోటు గుర్తించుటయే కామకలా ఉపాసనము. చేతల పుట్టుక భావముల యందు గోచరించును.
భావముల పుట్టుక త్రిగుణముల యందు గోచరించును. త్రిగుణముల పుట్టుక చైతన్యమున గోచరించును. చైతన్యము సత్యము నుండి ఉద్భవించినది. సత్ చిత్ విలాసమే సృష్టి అంతయును. దీనినే కామకలా విలాస మందురు. ఈ కామకలా విలాసము సృష్టి అంతటను గోచరించవచ్చును. కేవలము స్త్రీ పురుషుల కామమే (లైంగిక చర్య) కామకళ అని భావింపరాదు.
సశేషం...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 322-2 🌹
Contemplation of 1000 Names of Sri Lalitha Devi
✍️. Ravi Sarma
📚. Prasad Bharadwaj
🌻 73. Kamya kamakalarupa kadanba kusumapriya
Kalyani jagatikanda karunarasasagara ॥ 73 ॥ 🌻
🌻 322-2. Kāmakalā rūpā कामकला रूपा (322)🌻
The three bindu-s are extremely powerful. They represent sun, moon and fire. Bindu is called the highest light. The highest form of light naturally should be the origin of light from which all others should have emerged. Self illuminating light is Śiva and that is why He is called as prakāśa form. Śaktī reflects and distributes the light received from prakāśa form and that is why She is called as vimarśa form. Vimarśa can be explained as knowledge with reasoning. The light of Śiva will not be reflected unless Śaktī is by His side. These three bindu-s are therefore the three different forms of Śaktī and each of which represent three divine energies viz. Vāma, Jyeśta and Raudrī. These goddesses represent Her three acts of creation, nourishment and absorption. This is as far as the upper triangle is concerned. It must be remembered that there is no triangle here but only three bindu-s (Bindu-s are further elaborated in nāma 905). It is called as a triangle because if these dots are joined by straight lines, a triangle is formed.
This upper conceived triangle is coupled with the lower hārda-kalā or the lower inverted triangle. Each of the three lines of the triangle represents the three kūṭa-s of Pañcadasī mantra. From this lower triangle which is formed out of the three kūṭa-s of the supreme Pañcadasī mantra, all other mantra-s are born leading to the creation of the universe. Thus the lower triangle is known as the organ of creation from which the universe was created. In the upper triangle the two lower bindu-s mean the sustenance or nourishment and the upper most triangle is the bindu for destruction. These bindu-s are also known as sun, moon and fire possibly indicating sustenance (sun-without which the universe cannot function), sustenance (moon – moon is the symbolic representation of love) and fire (one of the qualities of fire is destruction). This can be in fact compared to the three kūṭa-s of Pañcadasī where the kūṭa-s are also known as agni (fire) kūṭa, Sūrya (sun) kūṭa and Chandra (moon) kūṭa.
The same interpretation is given in Saundarya Laharī (verse 19) which says, “The one who meditates on your Kāmakalā form, treating your face as the bindu (the upper bindu) and the pair of your bosom (the two lower bindu-s) and the half of the letter H below it (the lower triangle), at once impassions women, is but a triviality.”
The usage of this Kāmakalā in ṣoḍaśī mantra in an appropriate place will provide early siddhi of the mantra.
Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
24 Nov 2021
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment