17-September-2020 Messages

1) 🌹 శ్రీమద్భగవద్గీత - 4921 / Bhagavad-Gita - 492🌹
2) 🌹 Sripada Srivallabha Charithamrutham - 280🌹
3) 🌹. మాస్టర్ ఇ.కె. గారి సందేశములు - 159🌹
4) 🌹 The Masters of Wisdom - The Journey Inside - 180🌹
5) 🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 1 / Sri Lalita Chaitanya Vijnanam - 1 🌹
6) 🌹. నారద భక్తి సూత్రాలు - 97🌹
7) 🌹 Guru Geeta - Datta Vaakya - 68🌹
8) 🌹. శివగీత - 65 / The Shiva-Gita - 65🌹
9) 🌹. గజానన్ మహరాజ్ జీవిత చరిత్ర - 55 / Gajanan Maharaj Life History - 55 🌹 
10) 🌹. భగవద్దర్శిని - అవతార్ మెహర్ - 47🌹 
11) 🌹. శ్రీమద్భగవద్గీత - 407 / Bhagavad-Gita - 407🌹

12) 🌹. శివ మహా పురాణము - 226🌹
13) 🌹 AVATAR OF THE AGE MEHER BABA MANIFESTING - 102 🌹
14) 🌹. భారతీయ మహర్షుల - మార్గదర్శకుల జ్ఞానం - 113🌹
15) 🌹. కఠోపనిషత్ వివరణ - చలాచలభోధ - 56🌹
16 ) 🌹 Seeds Of Consciousness - 176🌹 
17) 📚. గీతోపనిషత్తు - సాంఖ్య యోగము - 33 📚
18) 🌹. అద్భుత సృష్టి - 34 🌹
19 ) 🌹. విష్ణు సహస్ర నామ తత్వ విచారణ - 13 / Vishnu Sahasranama Contemplation - 13🌹
20 ) శ్రీ విష్ణు సహస్ర నామములు - 15 / Sri Vishnu Sahasranama - 15🌹 

🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹

*🌹. శ్రీమద్భగవద్గీత - 492 / Bhagavad-Gita - 492 🌹*
✍️. స్వామి భక్తి వేదాంత శ్రీ ప్రభుపాద
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

*🌴. 14వ అధ్యాయము - గుణత్రయ విభాగ యోగము - ప్రకృతి త్రిగుణములు - 2 🌴*

02. ఇదం జ్ఞానముపాశ్రిత్య మమ సాధర్మ్యమాగతా: |
సర్గే(పి నోపజాయన్తే ప్రలయే న వ్యథన్తి చ ||

🌷. తాత్పర్యం : 
ఈ జ్ఞానమునందు స్థిరముగా నిలుచుట ద్వారా మనుజుడు నా దివ్యత్వము వంటి దివ్యత్వమును పొందగలడు. ఆ విధముగా ప్రతిష్టితుడై అతడు సృష్టి సమయమున జన్మింపడు లేదా ప్రళయ సమయమున వ్యథ నొందడు.

🌷. భాష్యము :
సంపూర్ణమైన ఆధ్యాత్మిక జ్ఞానమును పొందిన పిమ్మట మనుజుడు శ్రీకృష్ణభగవానునితో గుణరీతి ఏకత్వమును పొంది జన్మమృత్యుపరంపర నుండి ముక్తిని బడయును. అంతియేగాని ఆత్మగా అతడెన్నడును తన వ్యక్తిత్వమును కోల్పోవడు. కనుకనే ఆధ్యాత్మికజగత్తు నందలి దివ్యలోకములను చేరిన ముక్తాత్ములు శ్రీకృష్ణభగవానుని దివ్యమైన ప్రేమయుక్త సేవలో నిలిచి, ఆ పరమపురుషుని పాదపద్మములనే సదా దర్శింపగోరుదురని వేదవాజ్మయమున తెలుపబడినది. అనగా ముక్తినొందిన పిదపయు భక్తులు తమ నిజస్వరూపమును మరియు వ్యక్తిత్వమును కోల్పోవరు.
ఈ భౌతికజగమునందు మనము సంపాదించిన జ్ఞానమంతయు త్రిగుణములచే మలినమై యుండును. త్రిగుణములచే మలినపడని జ్ఞానమే ఆధ్యాత్మికజ్ఞానము. అట్టి దివ్యమైన ఆధ్యాత్మికజ్ఞానమునందు స్థితుడైనంతనే మనుజుడు దేవదేవునితో సమానస్థాయిలో నిలుచును. ఆధ్యాత్మికజగమును గూర్చిన జ్ఞానము లేనటువంటి నిరాకారవాదులు భౌతికజగత్తు కర్మల నుండి ముక్తినొందినంతనే వైవిధ్యమన్నది లేకుండ ఆత్మ రూపరహితమగునని పలుకుదురు. కాని వాస్తవమునకు భౌతికజగమునందు భౌతికత్వమున వైవిధ్యమున్నట్లే ఆధ్యాత్మికజగత్తు నందు కూడా వైవిధ్యమున్నది. ఈ విషయమున అజ్ఞానులైనవారే ఆధ్యాత్మికస్థితి వైవిద్యమునకు విరుద్ధమని తలతురు. కాని నిజమునకు ముక్తి పిమ్మట మనుజుడు ఆధ్యాత్మికజగమున ఆధ్యాత్మికరూపమును పొందును. అట్టి ఆధ్యాత్మికజగమున పలు ఆధ్యాత్మిక కర్మలు గలవు. అచ్చటి ఆధ్యాత్మికస్థితియే భక్తిమయ జీవనమనబడును. అట్టి ఆధ్యాత్మికస్థితి గుణరహితమనియు, ప్రతియొక్కరు అచ్చట భగవానునితో గుణరీతిని సమానమై యుందురనియు చెప్పబడినది. అటువంటి జ్ఞానసముపార్జనమునకు మనుజుడు ఆధ్యాత్మికగుణములను వృద్ధి చేసికొన వలయును. ఆ రీతి ఆధ్యాత్మికగుణములను వృద్ధిచేసికొనిన వాడు భౌతికజగత్తు సృష్టిచే గాని, ప్రలయముచే గాని వ్యథనొందడు.

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

*🌹 Bhagavad-Gita as It is - 492 🌹
✍️ Swami Bhakthi Vedantha Sri Prabhupada
📚 Prasad Bharadwaj

*🌴 Chapter 14 - Gunatraya Vibhaga Yoga - Nature, 3 Gunas - 02 🌴*

02. idaṁ jñānam upāśritya
mama sādharmyam āgatāḥ
sarge ’pi nopajāyante
pralaye na vyathanti ca

🌷 Translation : 
By becoming fixed in this knowledge, one can attain to the transcendental nature like My own. Thus established, one is not born at the time of creation or disturbed at the time of dissolution.

🌹 Purport :
After acquiring perfect transcendental knowledge, one acquires qualitative equality with the Supreme Personality of Godhead, becoming free from the repetition of birth and death. One does not, however, lose his identity as an individual soul. It is understood from Vedic literature that the liberated souls who have reached the transcendental planets of the spiritual sky always look to the lotus feet of the Supreme Lord, being engaged in His transcendental loving service. So, even after liberation, the devotees do not lose their individual identities.

Generally, in the material world, whatever knowledge we get is contaminated by the three modes of material nature. Knowledge which is not contaminated by the three modes of nature is called transcendental knowledge. As soon as one is situated in that transcendental knowledge, he is on the same platform as the Supreme Person.

However, just as there is material variegatedness in this world, in the spiritual world there is also variegatedness. Those in ignorance of this think that spiritual existence is opposed to material variety. But actually, in the spiritual sky, one attains a spiritual form. There are spiritual activities, and the spiritual situation is called devotional life. That atmosphere is said to be uncontaminated, and there one is equal in quality with the Supreme Lord. To obtain such knowledge, one must develop all the spiritual qualities. One who thus develops the spiritual qualities is not affected either by the creation or by the destruction of the material world.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 

*🌹 Sripada Srivallabha Charithamrutham - 280 🌹*
✍️ Satya prasad
📚. Prasad Bharadwaj

Chapter 36
*🌻 The story of Vendanta Sharma - 1 🌻*

I and Dharma Gupta took the anklets of Sripada gifted to us, as mahaprasadam and continued our journey. All the night the melodious sound of the anklets was reverberating in our hearts. We have heard that one hears ‘Om karam in the anaahata chakra of the heart.  

But the whole night yesterday, we were hearing the sound of Sricharana’s anklets in our hearts like  a music with ‘raga’ and ‘taala’. The Shakti was felt passing from ‘anaahata’ to others ‘chakras’. While it was happening, we felt that some new power has entered in all the nerves. 

While we were walking, the sound of anklets was being heard. When we stopped, it was also stopping. Meanwhile, it appeared that there was an ashramam in the fields there and a village nearby. Chandaalas live outside the village.  

We were wondering how an ‘ashramam’ had come to be there. When we reached the ashramam, the  sound of anklets stopped. We had an  intusion that a great spiritual experience was going to be experienced.  

Meanwhile, one 60 year old Maharshi  with divine glow come out of the ashramam. Next, one 30 year old ‘yogini matha’ came out. They both took us inside with honours.  

The Maharshi started telling. “My name is Vedanta Sharma. I was initially a resident of Peethikapuram. Now I am being called Bangaraiah. Her name is Bangaramma. By birth I am a Brahmin.  

She is by birth a leather woman. We have Mathangi Peetham in our house. We are worshipping Mathangi, one of the ‘Dasa Maha Vidyas’ here.” I shivered. He says he is a Brahmin. She is said to be a Madiga woman.  

How can their marriage be bound by dharma? We were given fruits and tuberous roots for eating. Bangaraiah  said, ‘Sirs! When Arundhathi requested Vashishta to marry her, the  Maharshi said that she should not object to whatever he did to her body. She agreed. ‘Rundhanam’ means objection.  

Maharshi burnt her seven times and brought her to life seven times. Even then, she did not object. So, she became ‘Arundhathi’. The Maharshi took her as his ‘dharma patni’. When I was in Peethikapuram, I got married  three times. Three wives died. I was upset for my fate.  

Sripada humourously used to say ‘Thaha! I saw another ‘mamma’ (grand mother) for you. If you take her as ‘dharma patni’ without marrying, I will grant you a higher janma’. Bapanarya was the Chairman  of Brahmana Parishad in Peethikapuram. The Brahmins requested to arrange a conference of  Veda Pundits under the Parishad.  

It was thought that some decisions had to be taken about dharma karmas after discussing some subtle  points. It was decided to invite pundits from distant places and from  agraharam also. The responsibility of  selecting the invitees was given to me. Sripada, after ‘upanayanam’, did not recite the Veda lessons, even one  day.  

He never sat with his father or grandfather and learnt ‘santa’. But if anyone asked to say a particular ‘pannam’ for testing, he used to say that immediately. Sripada knew everything that Bapanarya knew.  

He knew not only Veda, but also Vedantam and the secrets of Veda also. So I decided to invite Sripada also to the Parishad. But the plan of the Brahmins was different. Grand arrangements were being made for the conference. The dharma shastra would be discussed thoroughly.  

Continues....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 

*🌹. మాస్టర్ ఇ.కె. గారి సందేశములు - 159 🌹*
✍️. రచన : సద్గురు ఇ. కృష్ణమాచార్యులు  
📚 . సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ

*🌻. మోక్షము - వినాశము 🌻*

నా పనులు అని వేరుగా కొన్నిటిని ఏర్పరుచుకొని నెరవేర్చుచుండుటయే అహంకారము. అహంకారము దేవుని పనికి సమర్పణమైనపుడు జన్మ సమస్తము చక్కగా నిర్వహింపబడును. 
*అదియే మోక్షము.*

అట్లుగాక అహంకారమునకు సొంతపని అని వేరుగా ఏర్పడినచో దురహంకారమగును. దానివలన అసురత్వము , వినాశము కలుగును.

 హిమాలయములలోని నదీ ప్రవాహములలో మంచుగడ్డలు పుట్టి , తేలుచు ప్రయాణము చేసి , కరగిపోవుచుండును. పుట్టుట, కరగిపోవుట అను స్థితులకు ముందు , తర్వాత ఆ ప్రవాహముండును. మంచుగడ్డ కట్టుకొనునపుడు దాని లోపల ప్రవాహజలమే గడ్డకట్టి యుండును. అట్లే దేహముల యందు నారాయణుడును.

మంచుగడ్డలు నీటిపై తేలుచున్నపుడు నీరుగా నున్న ద్రవ్యము ననుసరించి మంచుగడ్డగా నున్న అదే ద్రవ్యము ప్రవర్తించును. మంచుగడ్డ ప్రవహించు దిక్కు మున్నగునవి నీటి ప్రవాహము ననుసరించి యుండును. అనగా మంచుగడ్డలోని అదే ద్రవ్యమునకు పరాధీనత , నీటిలోని అదే ద్రవ్యమునకు స్వామిత్వము కలుగును.  

అదే విధముగా త్రిగుణములతో బద్ధుడుగా జీవుడును , త్రిగుణాత్మక ప్రకృతికి ప్రభువుగా ఈశ్వరుడును వర్తించుచున్నారు. ఈ బద్ధస్థితి ఉన్నంత తడవును జీవునకు బోధపడదు. బోధపడుట యనగా ఈశత్వము నందు మేల్కొనుట.

.... ✍🏼 *మాస్టర్ ఇ.కె.*🌻
🌹🌹🌹🌹🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 

*🌹 The Masters of Wisdom - The Centres of the Solar System - 180 🌹*
*🌴 Mercury - The Light of the Soul - 4 🌴*
✍️ Master E. 
📚 . Prasad Bharadwaj

*🌻. Narada 🌻*

In the east Mercury is also called Narada, the son born on the mental plane of Brahma, the creator, and Saraswathi, the Divine Word of wisdom.

He always carries a Veena in his hand, a seven-stringed instrument symbolising the seven planes of creation which the sound penetrates. Narada passes the Word from the higher circles to the lower ones.

Narada is also called the bringer of conflict, for on the lower planes he causes controversies and problems. On the higher ones he confers discrimination and an impersonal way of handling opposites and thus approaching unity in diversity.

In another aspect the Sanskrit name for Mercury is “Budha”. The one who is capable of receiving the energies from higher circles and transmitting them to the lower planes is a Buddha.

Gautama Buddha has assumed the work relating to Mercury; he stays upon the planet to uplift people. The posture in which Buddha is depicted spreads silence.

When we look at a statue of Buddha or meditate on it, we involuntarily become quiet. He spreads silence, and from out of silence we can experience better right speech.

The transmission of the word happens through the throat centre ruled by Mercury, which is related to the alchemy of transformation.

The entire spiritual path is a work with the throat centre where the energies of the three lower centres are uplifted through right thought and speech to the three higher ones.

In alchemy quicksilver, the metal of Mercury, is the chief implement of transformation. The principle of Sun we find in sulphur and the principle of earth, of the physical manifestation, in salt.

When the mercury of our mind is stabilised through the use of sacred sounds and with the filter of discrimination by the elimination of unnecessary words, our speech transforms into gold.

Gold is the metal of the buddhic plane. Through the purified throat centre a magnetic radiance develops which encourages, heals and spreads blessing.

🌻 🌻 🌻 🌻 🌻 
Sources: Master K.P. Kumar: Jupiter / notes from seminars / Master E. Krishnamacharya: Spiritual Astrology / Alchemy in the Aquarian Age.

Continues....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 

*🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 1 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 1 🌹*
*సహస్ర నామముల తత్వ విచారణ*
✍️. సద్గురు శ్రీ కంభంపాటి పార్వతి కుమార్ 
సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ 
మూల మంత్రము : 
🍁. ఓం ఐం హ్రీం శ్రీం శ్రీమాత్రే నమః 🍁* 

*🌻 1. “శ్రీ మాతా 🌻*

“శ్రీ” యనగా లక్షి, సరస్వతి, భూమి, భాగ్యము, సంపద, జయము, కాంతి, జ్ఞానము అను అర్ధములు కలవు. 

'శ్రీమాత అనగా వరికి తల్లి అని అర్ధము. అనగా లలితాదెవి లక్ష్మి, సరస్వతి, రుద్రాణిలకు కూడా తల్లియై పరమశివుని పత్నియైన పరాశక్తి, పరాభట్టారిక అని తెలుపబడుచున్నది. అంతటికి అమ్మ ముగురమ్మల మూలపుటమ్మ అట్టి మాతృదెవి మోక్షార్ధులచె కూడ స్తుతింప దగినది. ఈమె వెదములకు, (బ్రహ్మకు కూడ ముందుగ నున్నది.

శ్రీ యన విషము అను అర్ధము కూడ కలదు. మాత యన కంఠమున నుంచుకొనినది. అనగా ఈమె సృష్టి సంహారకారిణి కూడ.

లలితాదేవి సర్వజనయిత్రి. సమస్త భూతములు ఆమె నుండి పుట్టుచున్నవి. సర్వసృష్టికి మూలకారణము. లోకమున బాధ కలిగినపుడు తల్లిని స్మరించుట కద్దు. లోకములోని తల్లులు తాపత్రయములను పోగొట్టు సమర్ధురాండ్రు కారు. సంసార సాగరమందు పడి అన్య రక్షణ లేక భయగ్రస్తులైనవారు దురంత దుఃఖములను పొందుతారు జగన్మాతయగు శ్రీమాతను తలచినచో అభయము కలుగును.

దయావతిగాన మాతృమూర్తిగా స్తుతింప దగినది. సృష్టి మొత్తమును మూలాధారశక్తియె సకల బ్రహ్మాండములు ఈమె యందుండుటచె శ్రీమాతయైనది. 

జనులచే ఆశయింపబడిన దగుటచే కూడ శ్రీ మాత అగుచున్నది. నిర్దుణ పరబ్రహ్మమె సృవ్యాదుల నొనర్ప సగుణ బ్రహ్మముగా వచ్చినపుడు శ్రీమాత యగుచున్నది.

సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

*🌹 Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 1 🌹*
*1000 Names of Sri Lalitha Devi* 
✍️. Ravi Sarma 
📚. Prasad Bharadwaj 

*🌻 Śrī Mātā श्री माता (1) 🌻*

We address our mother as mātā. Mātā means mother. The prefix Śrī is important here. Śrī (श्री) represents the highest form of motherhood. The human mothers can take care of their children with love and affection. 

But they cannot remove the miseries and sufferings of their loved ones, which they are destined to undergo. Since Lalitāmbikā is much more than a human mother is, She has the capacity to remove sorrows and miseries of Her children.  

Children mean all the living beings in this universe, as She is the mother of the entire universe that includes the galaxy. She is addressed as mātā as She is the Creator, sustainer and also the dissolver. The universe was created out of Her. The universe acts as per Her instructions.  

When the dissolution takes place, the universe merges back into Her. The cycle of saṃsāra (the world which has phenomenal existence and also meaning transmigration) repeats itself by birth, sustenance and death.  Saṃsāra is called as an ocean. It is difficult to swim against the current of saṃsāra.  

The current of saṃsāra is produced by sense organs. These sense organs in turn influence the mind that causes desires and attachments. Only Śrī Mātā is capable of helping us to cross the hurdles of saṃsāra and reach the destination (realization of Brahman). This is possible only by worshipping Her. 

Śrī Mātā is also said to mean the mother of the Goddesses Śrī Lakṣmī (goddess of wealth), Sarasvatī (goddess of knowledge) and Rudrānī (the goddess of dissolution) the wife of Rudra. Rudra is different from Śiva. Therefore Śrī Mātā means the mother of these three goddesses. 

Durvāsā is a great saint. He composed Śrī Śaktimahimnaḥ Stotram containing sixty one verses in Her praise. He surrenders to Śrī Mātā by saying “Oh! Mātā! the Supreme compassionate! I had born to a number of mothers. In future also, I may be born to a number of mothers.  

My mothers are countless, as I had different mothers for my different births. I am so scared to be born again and to undergo the associated sufferings. Oh! Mātā! I am surrendering to you. Please give me relief from my future births.”

When Śrī is added as a prefix to any word, it shows the greatness. There are five such words with Śrī prefixed in the worship of the Devi. These five together are called Śrī Panchagam.  

They are Śrī Puram (the place where She dwells), Śrī Cakra, the palace where She lives with Her body guards, Śrī Vidyā, the ritual worship, Śrī Sūktam, verses in praise of Her and Śrī Guru, the spiritual teacher who initiates his disciple into Śaktī worship. The main element of Śaktī worship is tantra śāstra.

Śrī also means Veda-s. Veda-s originated from the Brahman. Lalitāmbigai is the Brahman as repeatedly stressed in this Sahasranāma. 

 Śvetāśvatara Upaniṣad (VI.18) says, “He first created Brahma and then presented the Veda-s to Him. I, a seeker of liberation, take refuge in that luminous Lord who reveals the knowledge of the Self in the mind.” 

It is also said that this nāma means the Pañcadaśī mantra.

It is pertinent to note that this Sahasranāma begins by addressing Lalitāmbikā as the mother of all, which emphasizes Her compassion for the universe and all its beings.  

Since She is addressed as Śrī Mātā, this nāma refers to creation, the first act of the Brahman.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 

*🌹. నారద భక్తి సూత్రాలు - 97 🌹* 
✍️. సద్గురు శ్రీ విజ్ఞాన స్వరూప్ కోసూరి మురళీకృష్ణ, 
*🌻. చలాచలభోధ*
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ 
పంచమాధ్యాయం - భక్తి మహిమ - సూత్రము - 68

*🌻 68. కంఠావరోధ రోమాశ్చాత్రుభిః పరస్పరం లపమానా 2 పావయని కులాని పృథివీంచ || 🌻*

ముఖ్యభక్తి లభించినవారు, ఆ భక్తి విశేషం చేత సంభాషించేటప్పుడు వారి గొంతులో ఆర్ధత జనిస్తుంది. దగ్గుత్తిక కలుగుతుంది. రోమాలు నిక్క పొడుచు కుంటాయి. ఆనంద బాష్పాలు రాలుతాయి. శరీరం గగుర్పాటు చెందుతుంది. ఇవన్నీ బాహ్యంగా కనిపించే సూచనలు.

భక్తుల సర్వావస్థలలో వారు ఏదిచేస్తున్నా భక్తి రసంతో నిండి ఉంటుంది. వీరు భక్తి కథామృతాన్ని గ్రోలుతూ ఉంటారు. వీరీవిధంగా చేస్తూ పాపాత్ములను పునీతులుగా చేస్తూ ఉంటారు. వారికి తెలియకుండానే భక్తి పారవశ్యంతో భగవంతుని కల్యాణ గుణ కీర్తన చేస్తూ ఉంటారు. దీని వలన ఇతరులు భక్తి మార్గంలో ప్రవేశిస్తారు. 

ఇతరులు వారిని బాధలకు గురిచేసినప్పటికీ భక్తిని మానరు. భక్తి ప్రచారం చేస్తూనే ఉంటారు. వారి భక్తిని బట్టి వారిలో వారి చుట్టూ తేజో మండలం వ్యాపించి, గొప్పగా ప్రకాశిస్తూ ఉంటుంది. అది ఆకర్షణీయమై ఉంటుంది. 

ఈ భాగవతోత్తములు ఎక్కడో గుహాంతరాలలో ఉన్నప్పటికీ సుదూరంలో ఉన్న శుద్ధ మానసుల హృదయాలలో వారి తేజస్సు ప్రతిఫలిస్తూ ఉంటుంది. తద్వారా సామాన్య గౌణభక్తులలో సాధన ఉధృతి కలుగుతుంది.

సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 

*🌹. శివగీత - 65 / The Siva-Gita - 65 🌹*
 *🌴. పరమేశ్వరుడు - శ్రీరాముడు మధ్య జరిగిన జ్ఞాన సంవాదము. 🌴*
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

ఎనిమిదో అధ్యాయము
*🌻. గర్భో త్పత్త్యాది కథనము - 11 🌻*

హిక్కయా బాద్య మానస్య - శ్వాసేన పరి శుష్యతః
మృత్యునా కృష్య మాణస్య - ణ కల్వస్తి పారాయణమ్ 61

సంసార యంత్ర మారూడో - యమదూతై రధిష్టితః
క్వయాస్యా మీతి దుఃఖార్త - కాలపాశేన యోజితః 62

కిం కరోమి? క్వగ చ్చామి? - కిం గృహ్ణామి? త్యజామి కిమ్?
ఇతి కర్తవ్యతా మూడ - కృచ్చ్రాద్దే హాత్త్య జత్య సూన్ 63
   
యాత నాదే హ సంబద్దో - యమదూతై రధిష్టితః,
ఇటో గత్వాను భవతి - యాయా స్తా యమయాతనాః 64

తాసు యల్లభ తే దుఃఖం - త ద్వక్తుం సహతే కుతః
కర్పూర చందనా ద్యైస్తు - లిప్యతే సత తం హియత్ 65

భూషణై ర్భూష్యతే చిత్రై: సునస్రై: పరివార్యతే,
అస్పృశ్యం జాయతే ప్రేక్ష్యం - జీవత్యక్తం సదావపు: 66

ఎక్కిళ్ళతో గట్టబడిన వాడై, శ్వాశలతో నిండిన, మృత్యువు చేత నాకర్షితుడైన వాడికి రక్షకమైన దేదియు లేదు కదా! సంసార యంత్రమున (చక్రమున) అధిష్టించి (ఎక్కిన)న వాడు, యమకింకరులతో నాక్రమించిన వాడు, ఎక్కడికి వెళ్ళుదును. 

ఏమి చేయుదును అని అతీవశోక సంతప్తుడై యమపాశముచేత బంధించబడును. నేనెక్కడికి వెళ్ళుదును, ఏమి చేయుదును, ఏమి గైకొందును, దేనిని విడుటును అని ఆలోచిస్తూ తానూ చేయబోవు పనిలో (కింకర్తవ్యతా మూడుడై) అతి కష్టముతో తన యసువులను వదలును.

తరువాత యమయాత నలననుభవించు దేహము కలవాడై యిక్కడి నుండి వెళ్లి యమపురికి ఆయా యమయాతనలను బొందును. ( యమ యాతనలు అనగా యమ పట్టణములోని కష్టములలోని యే ఒక్క దానిని కూడా పేర్కొనుటకు శక్తి జాలిమి ఇక ఆయాతనల దుఃఖముల నెవడు వర్ణింపగలడు?

 ఏ శరీరమైతే కర్పూర చందనాదులతో పూయబడుచుండునో చిత్ర విచిత్రమైన అలంకారములచేత నలంక రించబడెనో, విలువైన వస్త్రములతో కపబడెనో అలాంటి శరీరము అసువులను బాయగా, ముట్టదగనిది, చూడదగనిదే యగును. ఒక్క క్షణమైనను ఆలాస్యము చేయకుండా ఇంటి నుండి వెడలింతురు.

సశేషం... 
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 

*🌹 The Siva-Gita - 65 🌹*
*🌴. Dialogue between Rama and Lord Siva 🌴*
✍️ Ayalasomayajula. 
📚. Prasad Bharadwaj

Chapter 08 :
*🌻 Pindotpatti Kathanam - 11 🌻*

Taking painful hiccups, getting dragged away by death; for such a man what is there as protection? One who rides on the machine called Samsaara (worldly life), one who is clasped by the Yama's attendants, where is the way to freedom for him?

 And with too many outstanding questions in mind, that Jiva leaves his body painfully. After that he enters 'Yatana Deham' (body of suffering) in the hell and suffers from various tortures and punishments in hell. 

And the body which he left, which he used to smear sandalwood paste fondly once upon a time, that body which used to get decorated with silk clothes, and ornaments, such a dead body becomes an object of despise.

 And without any further delay it gets taken away out of the house.

Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 

*🌹 Guru Geeta - Datta Vaakya - 68 🌹*
✍️ Sadguru Ganapathi Sachidananda
📚. Prasad Bharadwaj
*Part 62*

Guru padodakam panam gurorucchista bhojanam Gurumurtessada dhyanam guru stotram paro japah 

We discussed that the Guru advises you on the ways to reduce your karma.  

Those ways are explained in this sloka. Guru padodakam panam Your drink should be the ablutions of your Guru. That is not enough. You should do more. You should eat what has been left out by the Guru. 

That means, you should learn to always consider whatever you are eating and drinking as Prasadam from the Guru (sacred blessing from the Guru). 

You should inculcate the mindset: “Whatever I’m eating is the Guru’s Prasadam.  

Whatever I have is His”. Even this is not enough. You should meditate upon the image of the Guru at all times and in all states. And singing in  praise of Guru should be treated as the most important worship, in all states.  

It is being said here that meditating on the image of the Guru and singing  in praise of the Guru are of utmost importance.   

Sloka: 
Swa desikasyaiva ca nama kirtanam bhavedanantasya sivasya kirtanam Swa desikasyaiva ca rupa cintanam bhaved anatasya sivasya cintanam

The singing in praise of one’s Guru equates to singing the glory of the infinite Siva. 

Meditating upon the image of one’s Guru equates to meditating upon the infinite Siva. One must meditate on the image of the Guru and sing his praises at all times.  

That is equivalent to meditating on Siva and singing Lord Siva’s praises. This itself is meditating on the Infinite. This itself is meditating on Vishnu, singing in praise of Vishnu.   

Let’s learn another secret:  

While singing in praise of a deity, if we don’t sing the praise of the Guru at the beginning and at the end, such praise is worthless. If one doesn’t sing in praise of the Guru, doesn’t chant the name of the Guru and doesn’t talk about his greatness, all worship is futile. 

A lot of people worship and sing in praise of a deity without any mention of the Guru or without any prayer to the Guru. Such prayers yield no fruits.  

In fact, praises of a deity should be sung only after singing in praise of Ganapathy, Saraswati and Guru. The next two slokas talk about the greatness of the Guru. 

Sloka: 
Yatpada pansavah santah kepi samsara varidheh setubandhaya kalpante desikam tamupasmaha 

Obeisance to Guru, the dust particles  of whose feet are of utmost importance for building the bridge across the ocean of samsara(life).   

What does it mean to build a bridge across the ocean of samsara?  

This samsara is extremely terrifying. It is a massive ocean. In fact, it is more terrifying than an ocean. This ocean of samsara doesn’t have a shore on the other end. 

We cannot grasp its depth. So, how do we cross it? We need to seek refuge in Guru. Guru is the only one who can help us cross the ocean of samsara.   

Sloka: 
Kasiksetram nivasasca jahnavi caranodakam Gurur visvevarah saksat tarakam brahma niscitam 

The very dwelling of the Guru is the sacred Kashi (Benaras). His ablutions are the holy waters of the Ganges. 

 Lord Visweshwara who uplifts us from the world of life is Guru himself.  This is certain.  

Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 


*🌹. శ్రీ గజానన్ మహరాజ్ జీవిత చరిత్ర - 55 / Sri Gajanan Maharaj Life History - 55 🌹*
✍️. దాసగణు స్వామి
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

*🌻. 11వ అధ్యాయము - 3 🌻*

బాలాపూరులో జరిగిన విషయాలన్నీ భాస్కరు మఠంలోని మిగిలిన భక్తులందరికీ వర్నించి, చేతులు కట్టుకుని వారిని ఈవిధంగా ప్రార్ధించాడు: శ్రీగజానన్ మహారాజును పొందడం షేగాం యొక్క గొప్ప అదృష్టం, కావున అమూల్యమయిన ఈమఠాన్ని, ఒక శాశ్వతమయిన కట్టడం రూపంలో మనం భద్రపరచాలి. ఆయనకు స్వయంగా అటువంటి కట్టడం అవసరంలేదు, కానీ మన భావి ప్రజలకోసం ఇది అవసరం. 

ఆళందిలో సంత్ ధ్యానేశ్వర్, సజ్జనఘడ్లో శ్రీరామదాసుస్వామి మరియు దీన్లో శ్రీతుకారాం మహారాజు భవనాలు మాదిరి షేగాంలో శ్రీగజానన్ మహారాజు కొరకు ఒక గొప్పకట్టడం ఉండాలి. భాస్కరు ఈవిషయం ప్రతి వాళ్ళతో చెపుతున్నా, అతనికి వాళ్ళ అవగాహన మీద అనుమానంగా ఉండేది. 

అందుకే శ్రీమహారాజు లేని సమయం చూసి, భక్తులందరినీ ఒక సభకోసం షేగాం పిలిచాడు. బనకటలాల్, హరిపాటిల్, మారుతి, చంద్రబాన్, శ్రీపతిరావు వావికర్, తారాచంద్ షాహుకార్లు దానికి హాజరు అయ్యారు. మీతోనేను ఇక కలిసి ఉండేది రెండు నెలలు మాత్రమే, కావున షేగాంలో ఒక గొప్పసంస్థానం శ్రీమహారాజు కొరకు నిర్మించబడాలని నాకోరిక. మీరు ఇది చేస్తామని వాగ్దానంచేస్తే, నేను సంతోషంగా వైకుంఠం వెళ్ళిపోతాను. పుణ్యాత్ములకు చేసిన సేవ వృధాకాదని గుర్తుంచుకోండి. 

ఆయన మీ కోరికలన్నీ పూర్తి చేస్తారు. ఇది నాచివరి కోరిక, మీరు ఆవిధంగా శ్రీమహారాజు కోసం సంస్థానం నిర్మాణం చేస్తామని ఒట్టు పెట్టండి అని భాస్కరు వారితో అన్నాడు. అతని కోరిక నెరవేర్చేందుకు అందరూ వాగ్దానం చేస్తారు. శ్రీభాస్కరు సంతృప్తి పొందాడు. 

పిల్లలు రాబోయే పండుగ సంబరాలకోసం ఎదురు చూస్తున్నట్టు, భాస్కరు రోజురోజుకూ ఆహ్లాదపూరితుడవుతున్నాడు.

 మాఘబహుళ త్రయోదశినాడు...... భాస్కరా, మనం శివరాత్రికి త్రయంబకేశ్వర్ వెళదాం, అక్కడ గోదావరీ తీరంలో భవానీవరుడయిన శివుడు నివసిస్తున్నాడు.
అక్కడ ఉన్న జ్యోతిర్లింగం చాలా ఆహ్లాదకరమయినది మరియు ఏవిధమయిన పాపాన్నయినా తొలగించగలది. ఆలశ్యం చెయ్యకు. అక్కడికి వెళ్ళి పవిత్ర గోదావరిలో స్నానం చేద్దాంపద. 

అంతే కాక త్రయంబకేశ్వర్ దగ్గర బ్రహ్మగిరి అని పిలవబడే ఒక కొండఉంది. దానిమీద అనేకములయిన ఔషదీయ జడీబుట్టీలు ఉన్నాయి. ఈ జడీబుట్టీలు అన్నీ తెలిసిన గహీణినాధ్ కూడా ఆకొండమీద ఉన్నాడు. నీ రేబిస్ విరుగుడుకోసం అతని దగ్గరనుండి కొన్ని జడీబుట్టీలు పొందవచ్చు అని శ్రీమహారాజు అన్నారు. 

నాకు ఔషదాలు అవసరం ఏమి ఉంది ? ఏ విధమయిన ఔషదం కంటేకూడా నాకు మీ ఆశీర్వాదాలే ఉపయోగకరం. మరియు మీ దయవల్ల నేను బాలాపూరులో విషంనుండి విముక్తి పొందాను, మరియు ఇక నేను రెండు నెలలు మాత్రమే జీవంచాలి. నామటుకు అయితే మీరే త్రయంబకేశ్వరుడు, మీపాదాలే గోదావరి, అక్కడే నేను స్నానం చేస్తాను కనుక నన్ను ఈ షేగాంలోనే ఉండేందుకు అనుమతించండి. కావున నాకు వేరే పుణ్యక్షేత్రాలు దర్శించనవసరం లేదు అని భాస్కరు అన్నాడు. దానికి. 

అది అంతా నిజమే కానీ ఎవరూ ఆ పవిత్ర పుణ్యక్షేత్రాల ప్రాముఖ్యతను నిర్లక్ష్యం చేయకూడదు. భాస్కరును ఆయన తయారు అవమని, తనతో పాటు పీతాంబరు, బాలాబవోను కూడా తీసుకు వెళదామని అన్నారు. 

వీరంతా శివరాత్రి రోజున త్రయంబకేశ్వరు వెళ్ళరు. పవిత్ర కుశవర్గలో స్నానంచేసారు. ఆలయంలో శివుని దర్శనం చేసుకుని, గంగాద్వార్ దగ్గర గౌతమికి, మా నీలాంబికకు, నివృత్తికి, గహణినాధకు పూజలు అర్పించారు. 

సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

*🌹 Sri Gajanan Maharaj Life History - 55 🌹* 
✍️. Swamy Dasaganu 
📚. Prasad Bharadwaj

*🌻 Chapter 11 - part 3 🌻*

Bhaskar narrated everything that happened at Balapur, to other devotees in the Math and with folded hands requested them as follows, “Shegaon is very fortunate to get Shri Gajanan Maharaj and so we, in the form of some permanent memorial, should retain this invaluable Trust.

 In fact He himself does not need any memorial, but it is necessary in the interest of the future generations. Like the monuments of Sant Dnyaneshwar at Alandi, Shri Ramdas Swami at Sajjangad and Shri Tukaram Maharaj at Dehu, we also should have a grand memorial of Shri Gajanan Maharaj at Shegaon. 

Bhaskar went on telling this to everybody, but was doubtful about their conviction. So he, in the absence of Shri Gajanan Maharaj , called a meeting of all devotees at Shegaon. 

Bankatlal, Hari Patil, Maroti, Chandrabhan, Shripatrao Vavikar, Tarachand Saokar and many others attended. Bhaskar said to them, Now my stay with you is for two months only and I wish that a grand memorial for Shri Gajanan Maharaj should come up at Shegaon. 

If you promise me this, I shall leave for Vaikunth with real happiness.
Remember that service to a saint never goes waste. He will fulfill all your desires. The memorial should be such that it attracts praise from everybody. This is my last desire. Do you all vow to raise such monument for Shri Gajanan Maharaj ? All promised to fulfill his desire, so Bhaskar was satisfied. 

Day by day, Bhaskar was getting gay as a child waiting for the gaiety of some ensuing festival. On Magh Vadya 13th Shri Gajanan Maharaj said, Bhaskar, let us go to Trimbakeshwar for Shri Mahashivaratri; there resides on the bank of Godavari, Shri Shiva the Bhavanivara. 

The Jyotirling at that place is most pleasant and capable of dispelling all sins. Don't delay. Let us go there and have a holy bath in the sacred Godavari. Moreover, there is a hill named Brahmagiri near Tryambakeshwar and on it are a lot of medicinal herbs. 

Gahininath, who knows all the medicinal herbs, also resides there. We can get some herbs for your anti rabid treatment from him. Bhaskar replied, Why should I need any medicine now? Your blessings are more useful for me, than any medicine. 

By Your grace I was freed of the poison at Balapur, and have to live for another two months only. So permit me to stay at Shegaon; for me, You are Trimbakeshwar, and Your feet the Godavari where I shall take bath. 

Thus I don't need to visit any other holy place.” Thereupon Shri Gajanan Maharaj said that it was all true, but one should not ignore the importance of the holy and sacred places. He asked Bhaskar to get ready and also to take Pitambar and Balabhau with them.

They all went to Tryambakeshwar on Shivaratri day, took bath at sacred Kushavarth, had darshana of Shri Shiva at the temple, and then offered Pujas to Goutami at Gangadwara, Ma Nilambika, Nivrutti and Gahaninath.

Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 

*🌹. భగవద్దర్శిని - అవతార్ మెహర్ - 47 🌹*
✍️. శ్రీ బాలగోపాల్
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ 

*🌻. భగవంతుని ఐదవ పాత్ర - పరిణామము - 14 🌻*

180. నిస్పష్టముగా చెప్పవలెనన్నచో, అసలు ఉన్నది ఒక్కటే రూపము అదియే మానవ రూపము. మానవ రూపము, పూర్వము దాటి వచ్చిన దశలన్నింటిలో అంతర్నిహితమై యున్నది. రూపములుగా కానిపించు తక్కిన రూపములన్ని మానవరూపముయొక్క పరిణామ దశలు.

181. ఆత్మకు మానవరూపము లేకుండా, సూక్ష్మ -కారణ దేహముల చైతన్యముగాని,ఆత్మచైతన్యము గాని పొందుట దుర్లభము.

182. పరమాత్మానుభూతిని పొందుటకు కాంక్షించుచున్న ఆత్మ , మానవరూపము ధరించి పూర్ణ చైతన్యమును సంపాదించి నప్పటికీ , పరమాత్మానుభవమును పొందలేకపోయినది _ ఎందుచేత ?

ఆ - పూర్ణ చైతన్యము స్థూల సంస్కారములలో కేంద్రీకరించి యున్నంతకాలము స్థూల రూపముతోనే ఎఱుక కలిగియుండును కనుక విధిగా భౌతికలోకాను భవము పొందితీరవలసినదే .

183. తెలిసిన స్థితిలో ( జాగృతి లో ) మనస్సే _మానవుడు .
దేహమే _మానవుడు .
తెలియని స్థితి లో ( సుషుప్తి లో ) మనస్సుకు దేహమునకు
ఆవలి నున్న ఆత్మ యే మానవుడు .
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 

🌹. శ్రీమద్భగవద్గీత - 407 / Bhagavad-Gita - 407 🌹
✍️. స్వామి భక్తి వేదాంత శ్రీ ప్రభుపాద
📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌴. 11వ అధ్యాయము - విశ్వరూప సందర్శన యోగం - 15 🌴

15. అర్జున ఉవాచ
పశ్యామి దేవాంస్తవ దేవ దేహే
సర్వాంస్తథా భూతవిశేషసఙ్ఘాన్ |
బ్రహ్మీణమీశం కమలాసనస్థం
ఋషీంశ్చ సర్వానురాగాంశ్చ దివ్యాన్ ||

🌷. తాత్పర్యం : 
అర్జునుడు పలికెను : హే కృష్ణా! సమస్తదేవతలు, ఇతర సమస్తజీవులు నీ దేహమునందు సమావిష్టులై యుండుటను నేను గాంచుచున్నాను. పద్మాసనుడైన బ్రహ్మను, శివుని, ఋషులను, దివ్యసర్పములను కూడా నీ యందు నేను దర్శించుచున్నాను.

🌷. భాష్యము : 
అర్జునుడు విశ్వములోనున్న సమస్తమును విశ్వరూపమున గాంచెను. 

అనగా విశ్వము నందలి తొలిజీవియైన బ్రహ్మను, విశ్వపు అధోభాగములందు గర్భోదకశాయి విష్ణువు శయనించు దేవతాసర్పమును అతడు గాంచగలిగెను. ఆ సర్పతల్పము వాసుకి యని పిలువబడును. ఈ వాసుకి నామము కలిగిన సర్పములు ఇంకను కొన్ని గలవు. 

అనగా ఇచ్చట అర్జునుడు గర్భోదకశాయివిష్ణువు మొదలుగా విశ్వము నందలి తొలిజీవియైన బ్రహ్మదేవుడు వసించు పద్మలోకము యొక్క అత్యంత ఉన్నతభాగము వరకు గాంచెను. దీని భావమేమనగా కేవలము రథముపై ఒకేచోట ఆసీనుడైయున్న అతడు ఆద్యంతములలో సమస్తమును గాంచగలిగెను. దేవదేవుడైన శ్రీకృష్ణుని కరుణ చేతనే అది సాధ్యమయ్యెను.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

🌹 Bhagavad-Gita as It is - 407 🌹
✍️ Swami Bhakthi Vedantha Sri Prabhupada
📚 Prasad Bharadwaj

🌴 Chapter 11 - Viswaroopa Sandarsana Yoga - 15 🌴

15. arjuna uvāca
paśyāmi devāṁs tava deva dehe
sarvāṁs tathā bhūta-viśeṣa-saṅghān
brahmāṇam īśaṁ kamalāsana-stham
ṛṣīṁś ca sarvān uragāṁś ca divyān

🌷 Translation : 
Arjuna said: My dear Lord Kṛṣṇa, I see assembled in Your body all the demigods and various other living entities. I see Brahmā sitting on the lotus flower, as well as Lord Śiva and all the sages and divine serpents.

🌹 Purport :
Arjuna sees everything in the universe; therefore he sees Brahmā, who is the first creature in the universe, and the celestial serpent upon which the Garbhodaka-śāyī Viṣṇu lies in the lower regions of the universe. This snake bed is called Vāsuki. There are also other snakes known as Vāsuki. Arjuna can see from the Garbhodaka-śāyī Viṣṇu up to the topmost part of the universe on the lotus-flower planet where Brahmā, the first creature of the universe, resides. That means that from the beginning to the end, everything could be seen by Arjuna, who was sitting in one place on his chariot. This was possible by the grace of the Supreme Lord, Kṛṣṇa.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 

No comments:

Post a Comment