*✍️. శ్రీ మల్లాది గోవింద దీక్షితులు*
*📚. ప్రసాద్ భరద్వాజ*
*అధ్యాయము 15*
*🌴. బంగారప్ప, సుందరరామశర్మల వృత్తాంతము - 3 🌴*
*🌻. శ్రీపాదులు క్షుద్రోపాసకుల పీడ తొలగించుట - 2 🌻*
ప్రాణమయకోశము నందలి జీవులు సూక్ష్మ శరీర చైతన్యమును కలిగియుందురు. మనోమయకోశము నందలి జీవులు మానసిక ప్రపంచముతో సంబంధమును కలిగియుందురు.
విజ్ఞానమయకోశము నందలి జీవులు దానికి సంబంధించిన ప్రపంచముతో సంబంధమును కలిగి యుందురు.
ఆనందమయ కోశము నందలి జీవులకు ఆనందానుభవముండును. ప్రాణమయశక్తిని ఒకానొక యోగప్రక్రియ ద్వారా నేను ఇతర జీవుల ప్రాణమయశక్తితో అనుసంధానమొనరించెదను. తద్వారా, యీ తాదాత్మ్యభావము వలన యిది సాధ్యమగును.
ఒకానొక యోగ ప్రక్రియ ద్వారా పూర్వకాలమున వాలి, తన ఎదురుగానున్న వానికంటె రెట్టింపు బలమును, శక్తిని పొందుచుండెను. అందువలననే రాముడు వాలిని చెట్టు చాటు నుండి వధించెను. విశ్వామిత్రమహర్షి రామ లక్ష్మణులకు బల అతిబల అను రెండు పవిత్ర మంత్రములనుపదేశించెను.
ఈ మంత్రముల స్పందనలకు అనుగుణముగా ప్రాణశక్తిని సిద్ధపరచుకొనినయెడల విశ్వాంతరాళమునందున్న విశ్వశక్తిని తనలోనికి ఆకర్షించుకొన వీలుకలుగును.
శరీరము పరిశుద్ధమైనది గానిచో, ఆ శక్తి మన శరీరములోనికి ప్రవేశించునపుడు విపరీతమైన బాధ కలుగుటయే గాక ఆ శక్తిని నిలుపుకొనలేక మరణము కూడా సంభవించును. పరిశుద్ధతాక్రమములో మానవ శరీరములు 12 దశలలో కలవు.
శ్రీరాముని శరీరము 12 వ దశకు చెందినది. శ్రీదత్తుని శరీరము 12 వ దశకు కూడా అతీతమైనది. అందువలన దత్తావతారులయిన శ్రీపాదులవారియందు అనంతశక్తి, అనంత జ్ఞానము, అనంత వ్యాపకత్వము సహజ సిద్ధముగా నుండును." అని చెప్పెను.
అంతట నేను "అయ్యో! గౌతమమహర్షి శాపము వలన అహల్య శిలారూపమును పొందెననియూ, శ్రీరాముని పాదధూళి సోకినంతనే శాప విమోచనమయ్యెనని అందురు గదా! ఆమె నిజముగా శిలారూపమును పొందెనా? లేక యిందులో ఏదయినా రహస్యార్థమున్నదా?" అని ప్రశ్నించితిని.
అంతట బంగారప్ప, "మంచి ప్రశ్ననే అడిగితివి. అహల్య యొక్క ఛాయారూపముతోనే ఇంద్రుడు సంబంధమును కలిగియుండెను.
ఈ విషయమును తెలియక క్రోధావేశముతో గౌతముడు అహల్యను 'శిల'కమ్మని శపించెను. అంతట అహల్య గౌతముని, ఓ తెలివిమాలిన మునీ! ఎంతపని చేసితివి? అనెను. గౌతమునిలోని తెలివి నశించి పిచ్చివాడై అనేక దివ్యస్థలములను దర్శించుచూ శివానుగ్రహమున స్వస్థత నందెను.
చైతన్య పరిణామక్రమములో 'శిల' ప్రథమ స్థానము లోనిది. దానిలోని ఆత్మ నిర్జీవ స్థితిలో నుండును. శిలలలో కూడా అనేక జాతులున్నవి. ఒకానొక శిలలోని ఆత్మ ఆ శిలలో కొన్ని సంస్కారములను పొందుచున్నది.
ఆ అనుభవముల తర్వాతా మరియొక జాతి శిలలో ఆ ఆత్మ ప్రవేశించును. ఖాళీగానున్న ప్రథమశిలలో మరియొక ఆత్మ ప్రవేశించును. ఏ ఆత్మ ఏ శిలలో ఎంత కాలము ఉన్నదనుట కేవలము యోగదృష్టి కలవారికి మాత్రమే తెలుసుకొన వీలు కలుగును.
ఒకానొక శిలలో ఒక ఆత్మ ఉండగా, ఆ శిల రెండుగా ఖండించబడెననుకొనుము. ఖండించబడిన శిలలో ఒక ఆత్మ ఉండగా, మరియొక ఖండములో మరియొక ఆత్మ ఉండి కొన్ని అనుభవములను పొందును.
అవి ఏ రకమయిన అనుభవములు పొందుచున్నవో వాటికే తెలియదు. అయితే శిలాస్థితిలో ఉన్నపుడు ఆ ఆత్మ అపరిమితమైన బాధను అనుభవించును. వాటికి జీవము లేదు గాని బాధా అనుభవము మాత్రముండును." వివరించెను.
సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
*🌹 Sripada Srivallabha Charithamrutham - 114 🌹*
*✍️ Satya prasad*
*📚. Prasad Bharadwaj*
*CHAPTER 11*
*🌴 The Story of Subbaiah Shresti, Chintamani and Bilva Mangaludu Worship of Datta will give the fruit of worship of all Gods Sripada’s Birth 🌴*
*🌻. Most wonderful lumiscence 🌻*
Subbaiah Shresti said on the next day, ‘Sri Datta Prabhu is embodiment of all Gods. If one worships Datta, one gets the fruit of worshipping all Gods. Sri Datta indeed is there merged in all Gods. Sri Sumathi Matha used to worship Paramasiva in Anasuya tatwam at dusk on Saturdays.
So the Siva tatwam in Sri Datta Prabhu reflected in Anasuya tatwam and manifested in the womb of Sumathi Matha, who was in a state equal to that of Anasuya Matha, as Sripada Srivallabha. This is one wonderful yoga feat. He was not born as a result of union of father and mother.
When Appala Raju Sharma and Sumathi Matha were in ‘Yoga Nishta’, Yoga Jyothis (lights) emanated from their eyes and after union entered the womb of Sumathi Matha and after nine months, it came out as Jyothi form. Sripada is indeed ‘Jyothi Swaroopa’.
He used to express some strange powers from the third year. After Sripada, three sisters were born to these parents named Sri Vidyadhari, Radha and Surekha.
On the day Sri Vidyadhari was born, a distant relative of Bapanarya, Malladi Ramakrishna avadhanulu, a great pundit came to their house. He had a son by name Chandrasekhar.
The relatives said in one voice ‘Mahalakshmi Herself was born in Ghandikota people’s house. It will be good if she becomes Malladi people’s daughter-in-law. Sripada also said it was good if His sister Sri Vidyadhari was married to Chandrasekhar.
Sripada was ‘Siddha Sankalpa’ and ‘Vajra Sankalpa’. In accordance with His words, in later years, Sri Vidyadhari and Chandrasekhar avadhanulu got married grandly in Peethikapuram.
His sister Radha was married to Viswanadha Muralikrishnavadhanulu, a resident of Vijayavatika and another sister Surekha was married to Tadepalli Dattatreya Avadhanulu, a resident of Mangalagiri. ‘My Dear! Shankar Bhatt! Sripada’s leelas cannot be predicted.
People who remember those leelas will have their sins destroyed. In Godavari mandalam, there is a village called Tatankapuram (Tanuku). There lived a most sacred family who performed many vajapeyams, poundareekams and great yagas.
They are called Vajapeyayajulu. There is a close relation between the Malladi family of Peethikapuram and Vajapeyayajulu family of Tanuku.
But Vajapeyayajulu family believes in the theory of ‘Idam Brahmam, Idam Kshatram’. They belong to Parasara gothra having three rishis vasista, shakti and parasara.
They are Rigvedis and Malladi family are Yajurvedis. In Karnataka desam, there were no proper teachers to teach Rigvedam for children.
When they invited Vajapeyayajulu Maayanacharya of Tanuku, he migrated to Hoyasala in Karnataka. Since then they were called Hoyasala brahmins.
They took up Brahmana profession and Kshatra profession equally. They struggled a lot to protect sanatana dharma.
Maayanacharya had two children. One was Madhavacharya and the second one Saayanacharya. Both of them were great pundits.
Saayanacharya wrote ‘bhashyam’ (interpretation) on Vedas. Madhavacharya did intense penance for the grace of Mahalakshmi.
When Mahalakshmi manifested, he asked for Her grace in plenty. Then Sri Devi said, ‘My Dear! It is not possible for you in this birth’.
He said immediately, ‘Amma! I am taking sanyas. It is my second birth.’ Sri Devi gave her blessings. If he touched a metal, it would turn into gold. He is Vidyaranya Maharishi.
Continues....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
No comments:
Post a Comment