DAILY WISDOM - 104 : 13. Knowledge and Activity are the Fruits of Education / నిత్య ప్రజ్ఞా సందేశములు - 104 : 13. జ్ఞానం మరియు కార్యాచరణ విద్య యొక్క ఫలాలు


🌹. నిత్య ప్రజ్ఞా సందేశములు - 104 / DAILY WISDOM - 104 🌹

🍀 📖 . ఆత్మ యొక్క ఆరోహణ నుండి 🍀

✍️. ప్రసాద్ భరద్వాజ

🌻 13. జ్ఞానం మరియు కార్యాచరణ విద్య యొక్క ఫలాలు 🌻


మానవ ఉనికి మరియు కార్యాచరణలో సమస్య నిజంగా మానవ చైతన్యానికి సంబంధించిన సమస్య. లేదా, ఇంకా చెప్పాలంటే, సమస్య ఏమిటంటే, ఇది సమస్య అని మనిషి గ్రహించలేకపోవడం. జ్ఞానం మరియు కార్యాచరణ విద్య యొక్క ఫలాలు. కానీ జ్ఞానం లేదా కార్యాచరణలకు బయట ఉన్న వస్తువుతో సంబంధం లేదు. దీని అర్థం ఏమిటంటే బాహ్య విషయాలతో మన సంబంధమే మన జ్ఞానం యొక్క విలువను మరియు మన కార్యకలాపాల విలువను నిర్ణయించడంలో ముఖ్యమైన అంశం.

వస్తువులతో మనకు ఉండే సంబంధమే మన విద్య యొక్క విలువను నిర్ణయిస్తుందని అర్థం. మొత్తం విషయం మరియు వస్తువుల మధ్య ఉన్న సంబంధం మీద ఆధారపడి ఉంటాయి. లక్ష్యంతో సంబంధం లేని జ్ఞానం లేదా కృషి వంటివి ఏవీ లేవు. ఈ లక్ష్యం తప్పిపోయినట్లయితే, ఉద్దేశ్యం అనేది మనస్సు నుండి తప్పుకుంటే, వస్తువు విషయం నుండి వేరు చేయబడితే, చైతన్య సారం చైతన్యం నుండి విడువడితే, ఫలితం ఏంటో అందరికీ తెలుసు. మన విద్యా పద్ధతులకు, ఈ రోజు మొత్తం విద్యా ప్రక్రియకు ఇదే జరిగింది.


కొనసాగుతుంది...

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹




🌹 DAILY WISDOM - 104 🌹

🍀 📖 The Ascent of the Spirit 🍀

📝 Swami Krishnananda
📚. Prasad Bharadwaj

🌻 13. Knowledge and Activity are the Fruits of Education 🌻


The problem of human existence and activity is really the problem of the human consciousness. Or, to put it more precisely, the problem is that man is not able to realise that this is the problem. Knowledge and activity are the fruits of education. But neither knowledge nor activity is unconcerned with an object outside. This would mean that our relationship with external things is the deciding factor in judging the worth of our knowledge and the value of our activities.

This, again, suggests that the worth and value of our education lies in the meaning attached to our relationship with the objects of our study. The whole question is one of subject-object relation. There is no such thing as either knowledge or effort unrelated to an aim or objective. If this aim is to be missed, if the purpose is to go out of one’s mind, if the object is to be separated from the subject, if the content of consciousness is to be cut off from consciousness, then the result is obvious. And this is exactly what has happened to our educational methods, to the entire process of education today.


Continues...

🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


No comments:

Post a Comment