శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 366-2 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 366-2
🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 366-2 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 366-2 🌹
🌻. లలితా సహస్ర నామముల తత్వ విచారణ 🌻
✍️. సద్గురు శ్రీ కంభంపాటి పార్వతి కుమార్
సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ
మూల మంత్రము :
🍁. ఓం ఐం హ్రీం శ్రీం శ్రీమాత్రే నమః 🍁
🍀 81. పరా, ప్రత్యక్చితీ రూపా, పశ్యంతీ, పరదేవతా ।
మధ్యమా, వైఖరీరూపా, భక్తమానస హంసికా ॥ 81 ॥ 🍀
🌻 366-2. 'పరా' 🌻
ఈ తత్త్వము వున్నదని గాని, లేదని గాని చెప్పుటకు వీలులేదు. మన ముండుట అది యుండుటయే గనుక వున్నది అని తెలుపుచుందురు. మాయతో సహా ఏ భూతములు పుట్టక ముందు వున్న స్థితి అగుటచే దీనిని తెలుపుట సాధ్యము కాదు. దానికి ఏ లక్షణములు లేవు. అన్ని లక్షణములు అందుండియే పుట్టును. అందే ప్రజ్ఞయూ లేదు. ప్రజ్ఞలన్నియూ అందుండియే దిగివచ్చినవి. దీనిని తెలిసిన వారు కొందరు శూన్య మనిరి. కొందరు పూర్ణ మనిరి.
వేదములలో దీనిని “అది” అని పిలిచిరి. అనగా ఈ తత్త్వము స్త్రీ కాదు. పురుషుడు కాదు. నపుంసకము కాదు. దీనిని నిర్వచించుట దుర్లభము. పుట్టిన వాటికి నిర్వచనము లుండును గాని, పుట్టని దానికి నిర్వచన ముండదు. దీనికి పుట్టుక లేదు గనుక చావునూ లేదు. కాలము కూడ దీని నుండే పుట్టినది గనుక కాలమున కతీతము. దీని గూర్చి తెలుసుకొను వారికి ఆధారముగ నుండును. కనుక తెలియబడదు.
సశేషం...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
🌹 Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 366-2 🌹
Contemplation of 1000 Names of Sri Lalitha Devi
✍️. Acharya Ravi Sarma
📚. Prasad Bharadwaj
🌻 81.Parapratyakchitirupa pashyanti paradevata
Madhyama vaikharirupa bhaktamanasa hansika ॥ 81 ॥ 🌻
🌻 366-2. Parā परा 🌻
This Absolute form is also called parāvāc form. This parāvāc is primeval stage. The sound in this stage can be called as a seed that has not yet germinated. When the seed begins its germination, the stage is called paśyantī (nāma 368). At this stage the seed has the desire to grow. The stem becomes visible and the seed is set to commence its journey of growth. Though it is known for certain that there is going to be a tree at a future date, one does not know how the tree would be, big or small, fruit bearing or barren etc. When the sapling grows to a certain height, one is able to see its leaves, he will be able to identify what type of tree that would be. This stage is called madhyamā (nāma 370). The sapling further grows to become a tree, when one is able to see its flowers and fruits. He is able to recognize the nature of this seed totally now. The complete form of the tree is known at this stage. This is called vaikharī stage. These three stages originated from the form of the Absolute, the seed in this example. Absolute form is called as parāvāc. Parā mean the highest form or the supreme form and vāc means sound. Parāvāc means the supreme form of sound. From this parā form or the seed form sound germinates, grows and yields words. The result is a full word with meaning.
In a human being this parāvāc is said to be in the form of kuṇḍalinī (nāma110) energy posited in mūlādāra cakra or base cakra. From the base cakra, the seed of the sound begins its ascent, reaches manipūraka cakra or navel cakra in the form of paśyantī, moves to anāhat cakra or heart cakra in the form madhyamā and reaches viśuddhi throat cakra as vaikharī where the final cleansing takes place. From the throat cakra the physical form of words are delivered. The vibration of kuṇḍalinī energy is the seed of the sound. When a desire of speech arises, it manifests as Śabda Brahman at mūlādhāra and moves up to take a physical form and delivered through throat cakra in the form of vaikharī. Śabda Brahman is the Brahman in the form of sound. Like universe manifesting from the Brahman, words originate from Śabda Brahman. In reality, these two Brahman are not different.
Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
29 Apr 2022
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment