శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 119, 120 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 119, 120

🌹. శ్రీ లలితా సహస్ర నామ స్తోత్రము - 64 / Sri Lalitha Sahasra Nama Stotram - 64 🌹
ప్రసాద్ భరద్వాజ



🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 119, 120 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 119, 120 🌹
సహస్ర నామముల తత్వ విచారణ


✍️. సద్గురు శ్రీ కంభంపాటి పార్వతి కుమార్
సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ


మూల మంత్రము :

🍁. ఓం ఐం హ్రీం శ్రీం శ్రీమాత్రే నమః 🍁


🍀. పూర్తి శ్లోకము :

భక్తిప్రియా, భక్తిగమ్యా, భక్తివశ్యా, భయాపహా |
శాంభవీ, శారదారాధ్యా, శర్వాణీ, శర్మదాయినీ ‖ 42 ‖


🌻 119. 'భక్తిగమ్యా' 🌻

భక్తిచేత చేరదగినది శ్రీలలిత అని అర్థము.

కేవలము ముఖ్యభక్తి చేతనే శుద్ధచైతన్య స్వరూపిణి యగు శ్రీలలితను చేరవచ్చును. ఇతర మార్గములలో చేరుట అసాధ్యము. ముఖ్యభక్తి అనగా ముందు నామములో తెలుపబడిన అనన్యభక్తి.

గౌణభక్తి ద్వారా శ్రీదేవి రుచి తెలిసిన భక్తులు అనన్యభక్తిలోనికి ప్రవేశించినచో ఆమె సాన్నిధ్యము లభింప గలదు. అనన్యభక్తియే దివ్యత్వమును చేరు మార్గము. భక్తియనగా దైవముపై అనురక్తి, ఆసక్తి ప్రేమ అని తెలియవలెను.

సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 119 🌹
1000 Names of Sri Lalitha Devi

✍️. Ravi Sarma
📚. Prasad Bharadwaj


🌻Bhakti-gamyā भक्ति-गम्या (119) 🌻

She can be attained only by devotion. Since She likes pure devotion in terms of the previous nāma, She can be attained by such devotion only. Upaniṣad-s explain devotion in detail.

Brahma Sūtra (III.ii.24) says, “Brahman is realized in samādhi, as known from direct revelation and inference.”

Cāndogya Upaniṣad (II.23.1) says “brahmasṃsthomṛtatvameti” meaning one devoted to Brahman attains immortality. Attaining immortality means Sāyujya discussed in nāma 112. This is possible only through devotion.

Katha Upaniṣad (II.i.1) says “Self-created God has also created the sense organs with the inherent defect that they are by nature outgoing. This is why beings see things outside and cannot see the Self within.”

Taittirīya Upaniṣad (II. i) says satyaṃ, jñānam, ananthaṃ Brahma, meaning truth, knowledge and infinite is Brahman.

Patanjali in his Yoga Sūtra (I.23) says, “by devotion to Īśvarā”.

Kṛṣṇa confirms this by saying (Bhagavad Gīta XVIII.55) “One can understand me by devotional service and when he is in full consciousness of me by such devotion, he can enter my kingdom”. “Only by undivided devotional service I can be understood as I am….and can thus be seen directly…” (XI.54)

Lalitā Triśatī (nāma 192) says that She can be attained only by devotion.

Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹. శ్రీ లలితా చైతన్య విజ్ఞానము - 120 / Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 120 🌹
సహస్ర నామముల తత్వ విచారణ

✍️. సద్గురు శ్రీ కంభంపాటి పార్వతి కుమార్
సేకరణ : ప్రసాద్ భరద్వాజ


మూల మంత్రము :

🍁. ఓం ఐం హ్రీం శ్రీం శ్రీమాత్రే నమః 🍁


🍀. పూర్తి శ్లోకము :

భక్తిప్రియా, భక్తిగమ్యా, భక్తివశ్యా, భయాపహా |
శాంభవీ, శారదారాధ్యా, శర్వాణీ, శర్మదాయినీ ‖ 42 ‖


🌻 120. 'భక్తివశ్యా 🌻

భక్తికి వశమగునది శ్రీలలిత అని అర్థము.

నిర్మలమగు భక్తి శ్రీదేవిని ఆకర్షించగలదు. నిర్మలత్వము శ్రీదేవికి ప్రీతికలది. అట్టి భక్తితో ప్రార్థన చేయువారికి శ్రీదేవి వశమగును. నిర్మలత్వమున్నంతసేపు శ్రీదేవి వశమున యుండును.

క్రోధము, మాత్సర్యము, లోభము, గర్వము, ద్వేషము, ఇతర అశుభ భావనలు చేరినచో ఆమె అదృశ్యమగును. ముఖ్యభక్తులకు శ్రీదేవి సదా వశమై యుండును. రామకృష్ణ పరమహంసకు ఆమె అట్లు వశమై యున్నట్లు ఉదాహరణము లున్నవి.

గౌణభక్తులకు కూడ భక్తి యందలి నిర్మలత్వమును బట్టి, తాత్కాలికముగ వశమగు చుండును. దేవతానుగ్రహము నిర్మలులకే సాధ్యము.

అట్టి వారికే దేవతలు వశమగుదురు. రాజసిక, తామసిక భక్తులకు వశమైనటుల భ్రమ గొల్పుదురు గాని వశమున యుండరు. రావణాదుల దురవస్థ అట్టిది.

సశేషం....
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


🌹 Sri Lalitha Chaitanya Vijnanam - 120 🌹
1000 Names of Sri Lalitha Devi

✍️. Ravi Sarma
📚. Prasad Bharadwaj


🌻 Bhakti-vaśyā भक्ति-वश्या (120) 🌻

She is controlled by devotion or She is attracted by devotion. vaśya means attraction or keeping under control.

Śivānanda Lahari (Śivānanda Lahari is in the praise of Śiva and Saundarya Laharī is in the praise of Lalitāmbikā. Both have one hundred verses each and composed by Ādi Śaṃkara) verse 62 refers the Divine Mother as bhakthi janani meaning ‘Mother thy name is devotion’ and bhaktārbhakam rakṣati meaning that She nurses the devotee as Her child. When somebody is overwhelmed with the feeling of devotion, tears roll down his eyes, his voice gets choked and goose bumps appear. This could be followed by a body shudder.

The next verse of Śivānanda Lahari refers to the story of Kannappa Nāyanār (KN). He was a great devotee of Śiva and his devotion is beyond explanation. KN used to worship Śiva in the form of a liṇga.

KN does not know any rituals as prescribed by śāstrā-s. He used to offer raw meat to Śiva and Śiva also gladly accepted his offerings. One day, KN noticed blood oozing out from one of the eyes of Śiva. KN tried to arrest the oozing by trying different methods. But none of them worked. Then he thought for a moment and immediately, he took one of his own eyes and placed in the place of oozing eye of Śiva.

The oozing stopped immediately. Now, the other eye of Śiva also started oozing blood. This time KN did not try any other methods. He placed his big toe on the oozing eye of Śiva as a marking, as he will not be able to see anything, as he was about to remove his another eye also. At that time, Śiva appeared before him.

Such is the type of devotion which Ādi Śaṃkara refers to in his verses. The verse says ‘the one who follows KN, his (follower) footwear is used as kuśa grass (darbha) for the kalasa (a pot containing water with mango leaves and coconut on the top with a cluster of kuśa grass. When mantra-s are recited, the energy of the mantras gets transmitted to the water inside the vessel.

This water is used for purification purposes and also used to purify a sādhaka and is called mantra bath. Kuśa grass or darbha is used for all purification purposes) that is used to give a Vedic bath to Śiva”. This is called devotion. True devotion is nothing but sincere love.

Those who are ignorant say that Śiva and love are different. Those who are knowledgeable say that both Śiva and love are the same- says Tirumūlar, the great Tamil saint. Śrī Rāmakṛṣṇa Paramahaṃsa says that those who are the masters in Veda-s and śāstra-s say this is right and that is wrong. Assuming there are defects in the ways of worship by such devotees, God will never mind the defects as He wants only sincere devotion. He is ready to bless us, but we are not ready to get His blessings. This is because, the path followed by us is wrong.

Continues...
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹


30 Nov 2020

No comments:

Post a Comment